Články v této rubrice:
Objednací podmínky

 

Délka trvání výukových programů a jejich cena je uvedena u každého jednotlivého programu. Je možno objednat i několik programů za sebou. Čas začátku programu přizpůsobíme vašim možnostem. Abyste dopoledne stihli 2 programy za sebou, je dobré začít do 8:30. Mezi jednotlivými programy je přestávka na svačinu a odpočinek. Při plánování doby odjezdu je proto nutno připočíst navíc cca 15 - 20 minut času na přestávku. Případně 30 minut na přestávku na oběd.


Cena jednotlivých programů zohledňuje délku programu, časovou náročnost lektorů na přípravu, nutnost případné přítomnosti více lektorů a cenu za spotřebovaný materiál a suroviny. Ceny jsou uvedeny u jednotlivých programů.

 

Nabízíme možnost objednání oběda v naší jídelně. Cena oběda pro ZŠ je 130 Kč/os, pro MŠ 90 Kč.

 

Nabídka výjezdových programů se liší a včetně cen a cestovného je uvedena v rubrice „Výjezdové programy“.


Minimální platba je za 10 účastníků programu. Doporučený počet účastníků na programu je 15-25.

 

Při programu za kázeň žáků ručí a odpovědnost za žáky plně nese doprovázející pedagog!


Požadavky na výbavu dětí jsou uvedeny u jednotlivých programů. Na program jsou zpravidla nutné přezůvky. Některé programy probíhají venku – je nutné vhodné oblečení.


V případě nepříznivého počasí může dojít ke změnám v obsahu venkovních programů, nebo po vzájemné dohodě může být program nahrazen jiným.

 

Objednávky programů:

telefonicky: 733 156 218

e-mailem: oucmanice@paleta.cz

(písemně: Ekocentrum Paleta, pobočka Oucmanice, Oucmanice 36, 562 01 Ústí nad Orlicí)


PROGRAMY PRO MŠ

Nově je také možné náš venkovní areál s nově vybudovanými interaktivními prvky navštívit i bez programu. Podrobnosti viz "Samoobslužné programy ve venkovním areálu" v levém menu. Tvorbu venkovních vzdělávacích interaktivních prvků podpořilo v roce 2018, Ministerstvo pro místní rozvoj.



TŘI OŘÍŠKY PRO VEVERKU - NOVINKA 2023

2,5 až 3 hod, terénní program (do 2 km, na trase Oucmanice - lesní terén - Oucmanice), program je vhodný od září do poloviny listopadu

120 Kč


Cíl: rozšířit představy o fungování přírody v podzimním období; bližší seznámení s životem veverky obecné a dalších lesních zvířat; pobyt venku; rozvoj dovedností (pohyb, spolupráce)

Obsah: Děti se seznámi s veverkou Terkou, které pomohou společně s dalšími lesními zvířátky doplnit zásoby na zimu. Seznámí se tek nejen s životem veverky, ale i s podzimním lesem a jeho dalšími obyvateli. Za doměnu si do školky odvezou zasazená semínka (smrk, borovice, líska), o které se následně budou starat.

Činnosti a metody: kontakt s přírodou činnosti rozvíjející poznání, pohybové hry a spolupráce




BARVY ZEMĚ

1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)

65 Kč


Cíl: rozvoj tvořivosti a zručnosti, vyzoušet si tvorbu vlastních přírodních barev a práci s nimi

Obsah:  Děti projdou celým procesem tvorby vaječné tempery. Ve skupinkách budou roztloukat, drtit a přesívat barevné jíly. Poté je míchat s vajíčkem a dalšími přírodními přísadami až vzniknou přírodní tempery. Těmi potom namalují obrázky, které si vezmou domů.

Činnosti a metody: výtvarná tvorba, rukodělná činnost s přírodním materiálem, práce ve skupině, smyslové vnímání

S sebou: v zimě přezůvky (v létě probíhá program celý venku ve venkovní učebně)




ŽABIČKY A TŮŇKY

1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)

60 Kč


Cíl: seznámení se životem obojživeníků a jejich prostředím; pohyb venku; poznávání přírody

Obsah:  Děti se promění v žabičky, absolvují žabí rozvičku a trénink, seznámí se s vývojem žáby a její potravou a zkusí utéct hladovému čápovi. Nakonec zkusíme vypozorovat skutečné žabí sousedy našeho rybníčku a nových tůněk.

Činnosti a metody: pobyt venku a kontakt s přírodou, pohybové hry, dramatizace

Pozn.: Program není vhodný na zimní období.



 

VĚTVE A KLACKY

1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)

65 Kč

 

Cíl: budování vztahu k přírodě a motivace k hraní si venku, rozvoj tvořivosti a motoriky dětí.

Obsah:  Děti pomůžou skřítkovi Kořínkovi vybudovat jeho království, k dispozici budou mít klacky,klacíky,špalíčky,kůry z různých druhů stromů,šišky,mech atp. Skřítek  je naučí různá kouzla  a cviky s obyčejnými klacíky, které najdou v přírodě. Děti si také z větve vyrobí svého vlastního dřevěného skřítka a odnesou domů.

Činnosti a metody: pohyb venku, dramatizace, praktická činnost - práce se dřevem

Tvorbu programu Větve a klacky podpořilo Ministerstvo životního prostředí.



 

V MYŠÍM KOŽÍŠKU

1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)

60 Kč

 

Cíl: rozšířit představy o fungování přírody, získat vlastní zajímavé zážitky v přírodním prostředí, naučit se jemněji vnímat své okolí, naučit se více o životě myši domácí

Obsah: Děti zažívají různými formami na vlastní kůži jak žije myš domácí. Učí se pohybovat, hledají potravu, schovávají se před predátory, komunikují. Na vlastní kůži poznají i cestu trávicím traktem užovky, to vše hravě a velice reálně.

Činnosti a metody: smyslové vnímání, pohyb v přírodě, spolupráce

Tvorbu programu V myším kožíšku podpořilo Ministerstvo životního prostředí.

 



 

DOMÁCÍ ZVÍŘÁTKA

1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)

65 Kč

 

Cíl: seznámit se s domácími zvířátky, jejich potřebami, jejich užitečností a produkty; kontakt se zvířaty

Obsah: Děti se seznámí hospodářskými zvířaty a jejich mláďaty. Dozví se, jaký máme z těchto zvířat užitek a jaké jsou jejich potřeby. O užitečnosti zvířat se přesvědčíme u výroby konkrétního výrobku  - děti si sami vyrobí máslo a na kousku pečiva ochutnají. Za domácími zvířátky u nás na statku se půjdeme podívat a s některými se i pomazlíme. Čekají na nás ovečky, králíci, morčátka, osel Ámos a stádečko přítulných koziček.

Činnosti a metody: hry, činnosti rozvíjející poznání, kontakt se zvířaty, praktická činnost - výroba másla

S sebou: přezůvky, oblečení, které je možné ušpinit

 

 


VČELIČKY

1 až 1,5 hodiny (uzpůsobí lektor dle věku a aktuální pozornosti dětí)

65 Kč

 

Cíl: seznámení se životem a produkty včel

Obsah: Děti si vyzkouší role královny, dělnice a trubců. Zjistí, jak vlastně včela vypadá a čím je užitečná pro přírodu a člověka. Na závěr si vyrobí svíčku z včelího vosku a ochutnají med.

Činnosti a metody: ukázky, smyslové vnímání, dramatická výchova, praktická činnost

S sebou: přezůvky

 

 

POPELKA PEČE PLACKY

pozn. doba trvání 1,5 - 2 hodiny

70 Kč


Cíl: dozvědět se, z čeho se vyrábí pečivo a upéct si vlastní

Obsah: Popelka dostala od macechy za úkol upéct placky, ale potřebuje pomoci – obilí je smíchané s hrachem. Z obilí si děti na ručním mlýnku namelou mouku, smísí s vodou a společnými silami vytvoří těsto. Každý si z těsta vytvoří placičku, které si nakonec upečeme ve venkovní peci a sníme. Než budou placky hotové, bude čas i na pár drobných her nebo vyprávění příběhu.

Činnosti a metody: praktická činnost, hry, dramatizace

S sebou: přezůvky, oblečení, které je možné ušpinit

 

 

VÁNOCE

65 Kč

 

Cíl: oživení tradic, aktivní prožívání Vánoc

Obsah: Dětem zahrajeme krátké divadlo, které jim vysvětlí, jak to bylo s narozením Ježíška a vyzkoušíme si pár štědrovečerních zvyků. Nakonec se všichni stanou součástí živého betlému s našimi zvířátky. Vezměte si s sebou fotoaparáty.

Činnosti a metody: učení nápodobou, navození příjemné atmosféry (koledy, vánoční stromeček, atd.)

S sebou: přezůvky

 

 

ROZRUCH V PTAČÍM LESE

Terénní program pro děti minimálně od 5ti let!
2,5 - 4,5 hod, 150 Kč, délka trasy: 2,5 km (Oucmanice - Brandýs nad Orlicí) nebo 4 km (Oucmanice - Brandýs nad Orlicí - Oucmanice), vše na předchozí domluvě. Terénní program pro děti minimálně od 5ti let!

 

Cíl: Prožitky v přírodě; rozšířit představy o fungování přírody; naučit se jemněji vnímat prostředí; naučit se na několika vybraných příkladech více o životě ptáků.

Obsah: Skupina prochází s průvodcem cestou z Oucmanic k labyrintu u pomníku Jana Amose Komenského v Brandýse nad Orlicí (je třeba zaplatit vstupné). Program končí v labyrintu pouze v sezóně, kdy je možné otevření labyrintu objednat. Cestou hledají ptáky, obyvatele lesa a snaží se od nich dozvědět, co vneslo na jinak klidné a harmonické místo takový rozruch. Aby se však s nimi ptáci vůbec bavili, musí se vždy přiblížit jejich způsobu života. Najdete příčinu zmatku mezi obyvateli lesa?

S sebou: Svačina, pití, obuv a oblečení do terénu přiměřené počasí.

 

PROGRAMY PRO 1. STUPEŇ ZŠ
Nově je také možné náš venkovní areál s nově vybudovanými interaktivními prvky navštívit i bez programu nebo objednat si samoobslužný nelektorovaný program. Podrobnosti viz "Samoobslužné programy ve venkovním areálu" v levém menu. Tvorbu venkovních vzdělávacích interaktivních prvků podpořilo v roce 2018, Ministerstvo pro místní rozvoj.

PŘÍPAD KOMPOST

2. - 5. třída
1,5 - 2 hod, 70 Kč

Cíl: porozumět fungování kompostu, seznámit se s půdními živočichy, uvědomit si potřebu třídění bioodpadů
Obsah: Děti budou formou detektivního příběhu pátrat po tom, kam se ztrácejí odpady vyhozené na kompost, které odpady se na kompostu nerozloží a proč. Blíže se seznámí s řadou půdních živočichů, které na kompostu sami najdou a prozkoumají v mikroskopu. Činnosti a metody: hra, pozorování a výzkum, výklad, ukázky, práce s mikroskopem, pracovní list
S sebou: přezůvky, tužka na psaní, oblečení na ven, které je možno ušpinit, pro případ hrozícího deště pláštěnku či deštník (probíhá za každého počasí)


ŽIVÁ A MRTVÁ VODA

3. - 5. třída
1,5 - 2 hod, 70 Kč

Cíl: získat základní znalosti a souvislosti k tématům:zdroje pitné vody, odpadní voda, spotřeba vody
Obsah: zopakujeme si koloběh vody v přírodě a objevíme, jak do něj vstupuje člověk. Zamyslíme se nad tím, na co všechno vodu potřebujeme, prozkoumáme, odkud z přírody jí vlastně bereme a kam a v jakém stavu ji opět přírody vracíme. Zamyslíme se nad tím jak a proč vodou šetřit. Na závěr nás čeká prohlídka naší kořenové čistírny odpadních vod
Činnosti a metody: samostatná práce ve skupinách, diskuse, pokus, ukázky, kooperativní hra, exkurze
S sebou: přezůvky, pro případ hrozícího deště pláštěnku či deštník (probíhá za každého počasí)


LESY V OHROŽENÍ

1. - 5. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč
Tip: vhodná kombinace s programem Papír nebo s programem Les

Cíl: uvědomit si význam lesů, uvědomit si důležitost jejich kvality a souvislost mezi lidskou činností a poškozováním lesů
Obsah: Děti se zamyslí nad tím, co nám dává les nám a čím je užitečný pro přírodu a krajinu. Vytvoří jednoduchý model lesa, formou her se seznámí s jeho zranitelností vůči negativním přírodním i lidským vlivům. Přitom poukážeme zejména na nevýhody smrkových monokultur.
Činnosti a metody: pohybové a kooperativní hry, diskuse, tvořivá činnost, výklad S sebou: přezůvky


HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA

1. - 2. třída
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: seznámit se s hospodářskými zvířaty a jejich potřebami, jejich užitečností a produkty, rozvoj soběstačnosti při výrobě potravin
Obsah: Děti se seznámí s nejběžnějšími hospodářskými zvířaty a jejich mláďaty. Dozví se, jaký máme z těchto zvířat užitek a jaké jsou jejich potřeby. Vyzkouší si techniku dojení, a zkusí si vyrobit domácí máslo. Nakonec se za zvířátky u nás na statku půjdeme podívat. Čekají na vás ovečky, králíci, morčátka, osel Ámos a stádečko přítulných koziček.
Činnosti a metody: ukázky, skupinová práce, praktická činnost, kontakt se zvířaty S sebou: přezůvky, oblečení, které je možné ušpinit


VČELY

1. - 5. třída
1,5 - 2 hod, 70 Kč

Cíl: seznámit se s životem včel medonosných a s jejich významem nejen pro člověka ale i pro přírodu
Obsah: Program ukazuje pomocí her, dramatické výchovy a názorných pomůcek život včel. Na chvíli se staneme královnou, dělnicemi a trubci, vyzkoušíme si některá včelí řemesla, ochutnáme dobrůtku ze včelí kuchyně a vyrobíme si svíčku ze včelího vosku.
Činnosti a metody: dramatizace, pozorování, kooperativní a pohybové hry a aktivity, praktická činnost
S sebou: přezůvky, oblečení a obutí na ven (umožní-li to situace a počasí, půjdeme se podívat k našim včelám)


BYLINKY

2. - 5. třída
1,5 - 2 hod, 65 Kč
Cíl: seznámit se s bylinkami a možnostmi jejich využití, rozvoj péče o vlastní zdraví Obsah: Děti si vyzkouší nejběžnější léčivé bylinky očichat, ochutnat a poznat, dozví se, k čemu se používají. Namíchají vlastní bylinkovou směs na čaj a nakonec si vyrobí jednoduché bylinkové mýdlo.
Činnosti a metody: ochutnávka, diskuse, praktická činnost, práce s textem a pracovním listem
S sebou: přezůvky


BARVY ZEMĚ

1. - 5. třída
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: vyzkoušet vlastnoruční výrobu přírodních barev a práci s nimi; rozvoj tvořivosti a zručnosti
Obsah: Žáci projdou celým procesem tvorby vaječné tempery – ve skupinách budou nejdříve drtit a přesívat barevné jíly a poté je míchat s vajíčkem a dalšími přísadami až vzniknou přírodní barvy. Těmi potom namalují obrázky, které si odnesou domů.
Činnosti a metody: výtvarná tvorba, rukodělná činnost, práce ve skupině
S sebou: oblečení, které je možné ušpinit; v zimě přezůvky (za příznivého počasí program probíhá celý venku)


PEČENÍ

1. - 5. třída
2 hod, 80 Kč

Cíl: zjistit, jak vzniká chléb či housky
Obsah: Děti si namelou z žita a pšenice mouku, připraví kynuté těsto, z kterého si upletou housky. Upečou je v replice historické venkovní pece a můžou je sníst.
Činnosti a metody: samostatná práce, praktická činnost
S sebou: přezůvky, oblečení, které je možné ušpinit


AFRICKÁ VESNICE

3. - 5. třída
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: Seznámení s kritickou ekonomickou a sociální situací v nejchudších částech světa, pochopení významu humanitární pomoci
Obsah: Hra simuluje život chudé zemědělské africké vesnice rok po roce se všemi typickými problémy: hladem, suchem a neúrodou, ozbrojenými konflikty a řadou zdravotních rizik.
Činnosti a metody: simulační hra, diskuse, poslech africké hudby
S sebou: přezůvky


PTÁCI V OHROŽENÍ

1. - 5. třída ZŠ
1,5 hod, 70Kč, probíhá celoročně

Cíl: seznámit se s běžnými ptačími druhy, tím co je ohrožuje a jak jim můžeme pomoct Obsah: V programu se děti pomocí kooperativní hry seznámí s tím, co ptáky nejvíce ohrožuje a jak jim můžeme pomoci; formou pohybových a poznávcích aktivit se seznámí i s několika nejběžnějšími druhy které přilétají na krmítka; vyzkoušíme si i pozorování dalekohledem. Nakonec si každý vyrobí a odnese tukovo-semínkovou ozdobu na zavěšení pro ptáčky.
Činnosti a metody: pohybové a kooperativní hry, pozorování, ukázky, tvoření.
Pozn: v případě pěkného počasí se program odehrává celý venku, při nepříznivém počasí větší část vevnitř.
S sebou přezůvky a oblečení pro pohyb na zahradě.


JEDEN ZA VŠECHNY, VŠICHNI ZA JEDNOHO

2. - 5. třída
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: uvědomit si nezbytnost i úskalí spolupráce a důvěry v ostatní při většině lidských činností
Obsah: Zkusíme si různé kooperativní hry, které žáky, kromě společné akce, legrace a pohybu, dovedou k zamyšlení nad výhodami či úskalím spolupráce, ve (školní) skupině i jinde v reálném životě.
Činnosti a metody: Kooperativní hry, diskuse
S sebou: přezůvky (ale za hezkého počasí budeme spíše venku)


HRY NA VSI

1. - 5. třída
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: objevit radost ze hry venku na čerstvém vzduchu, oživení starších tradic Obsah: Děti si vyzkouší několik jednoduchých her, které si pak mohou děti snadno hrát i samy venku s kamarády. Všechny se hrály už v dávné minulosti a není k tomu potřeba nic než pár kamínku, klacíků, fazolí nebo kuliček. Čeká nás tlučení špačků, kuličky, drápky, hry s fazolemi, káča...
Činnosti a metody: hry venku
S sebou: oblečení na ven, obuv sportovnějšího charakteru
Program probíhá pouze za příznivého počasí


PAPÍR

1. - 5. třída
1 - 1,5 hod, 70 Kč

Cíl: pochopit princip a uvědomit si užitečnost recyklace papíru, rozvoj tvořivosti Obsah: Děti se dozví něco víc o recyklování starého papíru a všichni si vyzkouší recyklovaný papír vyrobit ze starých novin a případně ozdobit přírodním materiálem. Papír si odnesou domů.
Činnosti a metody: samostatná práce formou dílny
S sebou: přezůvky, oblečení, které je možné ušpinit


OVČÍ VLNA

1. - 5. třída
1,5 hod, 75 Kč

Cíl: seznámit se s přírodním textilním materiálem a jeho tradičním zpracováním, rozvoj tvořivosti, zručnosti a soběstačnosti
Obsah: Ovečky místo sekačky má dnes už kde kdo, ale zpracovat jejich vlnu je dovednost, kterou je třeba oprášit z dob dávné minulosti. Ukážeme si surovou i čištěnou vlnu, česání vlny, předení na vřetánku, děti si vyzkouší i předení na kolovrátku. Každý sám si zkusí z vlny vyrobit malý obrázek nebo náramek technikou filcování.
Činnosti a metody: praktické ukázky, rukodělná činnost
S sebou: přezůvky


LEN

3. - 5. třída
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: seznámit se s tradičním zpracováním přírodního textilního materiálu, rozvoj zručnosti a soběstačnosti
Obsah: Jako krteček ve známém večerníčku si zkusíme zpracovat len na tzv. trdlici, vochlích. Na památku si každý odnese náramek z vlastnoručně zpracovaného lnu. Činnosti a metody: práce podle návodu, spolupráce, ukázky
S sebou: přezůvky


DRÁTKOVÁNÍ

2. - 5. třída
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: seznámit se s tradičním řemeslem, rozvoj tvořivosti a zručnosti
Obsah: Přeneseme se do časů, kdy dráteníci putovali od vesnice k vesnici a spravovali rozbité nádobí. Děti si práci s drátem sami vyzkouší a pomocí drátování si ozdobí kameny. Při seznamování s kameny si prověří i své vnímání a hmat.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, praktická činnost
S sebou: přezůvky


VYŘEZÁVÁNÍ

2. - 5. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: seznámit se s tradičním řemeslem, rozvoj tvořivosti a zručnosti, posílit samostatnost a sebevědomí
Obsah: Děti poznají různé vlastnosti dřeva jako materiálu a bezpečnostní pravidla pro práci s ním. Lektor předvede možný postup práce a děti si samostatně vyřežou malou lžičku „lopatičku“, kterou si také odvezou.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, praktická činnost
S sebou: oděv vhodný k sezení venku


VÁNOCE

1. - 5. třída
2 hod, 80 Kč

Cíl: připomenout si lidové obyčeje a tradice našich předků, rozvoj tvořivosti a zručnosti při práci s přírodním materiálem
Obsah: V krátkém divadelním minipředstavení dětem připomeneme původ vánoc. Děti si vyzkouší známější i zapomenuté zvyky doby adventu a štědrého dne, vyrobí si malé vánoční dekorace, a nakonec se všichni stanou součástí živého betlému v kostýmech, s naším oslíkem a kozou.
Činnosti a metody: vyprávění, dramatizace, tvořivá činnost
S sebou: přezůvky, oblečení, které je možné ušpinit


RYBNÍK

2. - 5. třída
3 hod (2 x 1,5 hod + přestávka), 120 Kč, pouze v období březen-listopad

Cíl: seznámit se s ekosystémem rybníka a základními podmínkami pro život ve vodě, kontakt s přírodou
Obsah: Děti se formou hry seznámí s životem několika vodních organismů, vžijí se do jejich života a přitom na vlastní kůži vyzkouší, co je pro život ve vodě nejdůležitější. Zamyslí se i nad tím, co může životu ve vodě naopak uškodit. V druhé části programu se vydáme k našemu rybníčku na lov bezobratlých vodních živočichů, které prozkoumáme a poté opět vypustíme na svobodu.
Činnosti a metody: pohybové hry, výtvarná činnost, diskuse, pozorování, praktická činnost S sebou: přezůvky, oblečení, které je možné ušpinit, případně holínky či jiné boty do mokra (nebo na přezutí), v případě hrozícího deště pláštěnku (deštník)
Program probíhá i v případě mírného deště


LES

1. - 5. třída
3 hod (2 x 1,5 hod + přestávka), 120 Kč, pouze v období duben – listopad

Cíl: pochopit rozdíl ve fungování lesa hospodářského a „divokého“, zažít dobrodružství v lese, naučit se vidět stopy skrytého dění v lese.
Obsah: Program je méně strukturovaný. Skupina putuje krajinou a hledá stopy a „zbytky“ divoké přírody, lektor přizpůsobuje témata zajímavostem, které potká. Ale i tak obsahuje program několik stálých aktivit, které přibližují fungování stromů, lesa a potravního řetězce.
Činnosti a metody: venkovní pohybové hry, pohyb v přírodě, tvořivá činnost, putování náročným terénem, stopování
S sebou: oblečení a obutí do terénu, které snese i průchod mokrou trávou, pláštěnku v případě hrozící dešťové přeháňky.
Program může proběhnout i za deště, záleží jen na odvaze dětí a učitele.


PŘÍRODNÍ ZAHRADA S DÍLNOU

1. - 5. třída ZŠ
3 hod (2 x 1,5 hod + přestávka), 150 Kč

Cíl: představit užitečné živočichy, kteří žijí na zahradě, představit zákonitosti přírodní zahrady, rozvoj soběstačnosti a zručnosti
Obsah: Děti se formou her seznámí s živočichy, kteří na zahradě pomáhají. Dozví se, jak zahradu uspořádat či vybrat vhodné rostliny, abychom nemuseli používat jedovaté postřiky a naopak přilákali užitečné živočichy. Ve druhé části programu si děti prověří svoji zručnost při výrobě ptačí a čmeláčí budky, krmítka nebo hmyzího hotelu.
Činnosti a metody: kooperativní, pohybové a vzdělávací hry, tvořivá práce s přírodním materiálem, práce s pilou, vrtačkou, akušroubovákem, kladivem a dalším nářadím.
S sebou: oblečení vhodné pro pohyb po trávě


STOPY

1. - 5. třída ZŠ
3 hod (2 x 1,5 hod + přestávka), 120 Kč
probíhá celoročně, pozorování stop ve sněhu je výhodou, ale ne podmínkou

Cíl: naučit se vnímat přírodní prostředí, naučit se základům stopování, porozumět vztahům v přírodě
Obsah: V první části se děti učí stopovat teoreticky v učebně, na stopování si spíš hrají, vyrobí si odlitek stopy (stopu je třeba odvézt nezačištěnou, sádra nestihne vytvrdnout) apod. Druhá část je procházka s reálným stopováním v terénu.
Činnosti a metody: hádanky a kvízy, výklad, samostatná práce, práce ve skupině, prezentace, stopování v terénu
S sebou: přezůvky, oblečení vhodné pro pohyb venku mimo cesty přiměřené aktuálnímu počasí a ročnímu období, psací potřeby, obal na nedoschlý odlitek stopy


PTÁCI NA KRMÍTKU S DÍLNOU

1. - 5. třída ZŠ
3 hod (2 x 1,5 hod + přestávka), 140 Kč, probíhá celoročně
Cíl: seznámit se s běžnými ptačími druhy, jejich potřebami, tím co je ohrožuje; vhled do problematiky úbytku ptáků a hmyzu; rozvoj zručnosti a soběstačnosti
Obsah: V první části programu se děti formou rozcvičky seznámí s nejčastějšími druhy ptáků, kteří se vyskytují na krmítkách; pár pohybových her děti seznámí tím, co ptáky nejvíce ohrožuje; vyzkoušíme si pozorování dalekohledem a propátráme, co v zahradě ptákům naopak pomáhá. V druhé části programu za pomoci lektora a učitelů si vyrobí dřevěná krmítka, která si třída odveze a pověsí např. v okolí školy.
Činnosti a metody: kooperativní, pohybové a vzdělávací hry, tvořivá práce s přírodním materiálem, práce s pilou, vrtačkou, akušroubovákem, kladivem a dalším nářadím.
S sebou: přezůvky, oblečení pro pohyb na zahradě a práci ve venkovní dílně


VÁNOČNÍ DÍLNA

1. - 5. třída
2 hod + 1,5 hod + přestávka na svačinu, cena za program 150 Kč

Cíl: plně si užít předvánoční atmosféru, rozvoj tvořivosti, zručnosti a soběstačnosti při výrobě dárků a dekorací z přírodních materiálů
Obsah: V krátkém divadelním minipředstavení dětem připomeneme původ vánoc. Děti si vyzkouší známější i zapomenuté zvyky doby adventu a štědrého dne. Vyrobí si malé dárky a poté se všichni stanou součástí živého betlému v kostýmech, s naším oslíkem a kozou. V druhé části si upečou (dle výběru předem) vánoční perníčky nebo vánočku.
Činnosti a metody: vyprávění, dramatizace, tvořivá činnost formou dílny, pečení
S sebou: přezůvky, oblečení, které je možné ušpinit


PROGRAMY PRO 2. STUPEŇ ZŠ

JAK VYLEPŠIT DŮM

6.-9. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: seznámit se s problematikou úspor energie při provozu rodinného domku, seznámit se s pojmy nízkoenergetický a pasivní dům, motivace k využívání šetrných techonologií
Obsah: V simulační hře si studenti pokusí vylepšit rodinný domek nejen podle ekonomických ale i podle ekologických hledisek. Budou řešit zateplení, okna, vytápění, větrání a ohřev vody a tím se pokusí snížit náklady a energetickou náročnost domu. Vysvětlíme si pojmy nízkoenergetický a pasivní dům.
Činnosti a metody: simulační hra
S sebou: přezůvky


HRY O VODU

6. - 9. třída ZŠ
1,5 - 2 hod, 70 Kč

Cíl: zviditelnění souvislostí k tématu sucho a voda versus klimatická změna; seznámení s účinnými adaptačními opatřeními; motivace k aktivnímu přístupu.
Obsah: Žáci pomocí demonstračních pokusů a praktických úkolů nahlédnou do problematiky nedostatku či nadbytku srážkové vody v důsledku změny klimatu. Uvědomí si dopady těchto extrémů na člověka, živočichy, rostliny a krajinu. Navrhují konkrétní adaptační opatření v okolí školy. Program je pojat jako soutěž týmů.
Činnosti a metody: demonstrační pokusy, ukázky, kritické myšlení, práce ve skupinách
S sebou: přezůvky


ENERGIE NENÍ ZADARMO

6. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 60 Kč

Cíl: motivovat žáky k zájmu o snižování zbytečné spotřeby energie, dodat jim inspiraci jak na to
Obsah: Žáci se naučí, jak zjistit „kolik který spotřebič žere energie“. Vyzkouší si práci s měřákem spotřeby elektrické energie a budou zjišťovat např.: kolik energie se spotřebuje na ohřev vody, kolik spotřebují různé typy svítidel, nebo kde se v domácnosti nacházejí „skrytí žrouti energie“. Také se naučí orientovat se v energetickém štítku a umět si z něj spočítat, kolik peněz vlastně stojí např. sledování televize či upečení bábovky. Zbytek lekce je zaměřen na praktické tipy, jak energiemi šetřit.
Činnosti a metody: práce ve skupinách, pokusy, počítání a práce se vzorečky, práce s textem, postřehová hra
S sebou: přezůvky
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)


SVAČINA V SOUVISLOSTECH

6. - 9. třída ZŠ
1,5 - 2 hod, 80 Kč

Cíl: uvědomit si globální a environmentální souvislosti naší stravy; rozvoj soběstačnosti a péče o vlastní zdraví, inspirace pro drobné změny jídelníčku
Obsah: Žáci si vyzkouší samostatnou přípravu 4 - 5ti nových svačin podle receptu (například: slunečnicové mléko, minižemlovka ze starých rohlíků…). Každá ze svačin odkazuje na větší téma: plýtvání potravinami, lokálnost a sezónnost versus dovoz, dopady levné produkce masa a živočišných výrobků, biopotraviny, souvislost výběru stravy s klimatickou změnou. Při společné ochutnávce tato témata otevřeme diskusí, anketou či jinou aktivitou. Cílem je ukázat, že za každým jídlem je nějaký příběh a člověk si může vybrat, který podpoří.
Činnosti a metody: příprava svačiny – vaření podle receptu, práce ve skupinách, ochutnávky, kritické myšlení, tvorba myšlenkové mapy
S sebou: přezůvky
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)


KLIMA SE MĚNÍ, A CO JÁ?

7. - 9. třída ZŠ
3 hod (2 x 1,5 hod + přestávka na svačinu), 120 Kč

Cíle: vytvořit si představu o komplexnosti klimatické změny, o tom, co vše ovlivňuje a s čím je provázána; seznámit se s možnostmi, jak mohu sám přispět k řešení
Obsah: Žáci si připomenou či prohloubí své znalosti týkající se skleníkového jevu a zahrají si krátkou simulační hru o příčinách změny klimatu v historických souvislostech. Také se vydají na „expedici“ do různých koutů světa a pomocí různých experimentů a kreativních úkolů objevují rozmanité dopady a zpětné vazby. Druhá část je zaměřena na řešení změny klimatu. Má žáky aktivovat, ukázat jim, že i oni sami mohou přispět k řešení, a nabídne jim řadu tipů, jak na to.
Činnosti a metody: simulační hra, demonstrační pokusy, práce s texty, práce ve skupinách, kritické myšlení.
S sebou: přezůvky
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)


NÁVRAT DIVOČINY

7. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč
Cíl: uvědomit si funkce a důležitost divoké přírody (nejen) jako součást řešení klimatické krize
Obsah: Zamyslíme se nad tím, co všechno se skrývá pod pojmem divočina, a proč je na světě důležitá. Objevíme, že velká část divočiny se skrývá i v půdě. Pomocí krátké simulační hry prozkoumáme, jak souvisí téma divočiny se změnou klimatu. Žáci se také dozvědí, jak mohou k obnově divočiny sami přispět, a zkusí si naprojektovat divočinu i do okolí jejich školy.
Činnosti a metody: demonstračně-simulační hra, kritické myšlení, pozorování a zkoumání, miniprojekt ve skupinkách
S sebou: přezůvky
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)


BIOUHEL

8. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč

Cíle: praktické seznámení s prvkem uhlík (jedním z hlavních aktérů klimatické změny), vypálit si vlastní biouhel a zjistit k čemu je to dobré
Obsah: Zamyslíme se nad tím, co všechno kolem nás je z uhlíku, odkud se uhlík bere a kam se zase ztrácí, ať už rozkladem, nebo spalováním. Nahlédneme tak do koloběhu uhlíku na zemi. Z odpadního dřeva žáci vypálí uhlí a dozví se k čemu je to užitečné. Biouhlem budeme psát i kreslit a prozkoumáme jeho strukturu pod mikroskopem. Co si žáci neodnesou domů na kreslení, zapracujeme do záhonku. Program se odehrává venku u ohniště.
Činnosti a metody: výklad, ukázky, praktická činnost
S sebou: oblečení na ven, které se může ušpinit u ohně
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)


JAK ULOŽIT UHLÍK KE SPÁNKU

7. - 9. třída ZŠ
3 hod (2 x 1,5 hod + přestávka na svačinu), 120 Kč

Cíle: praktické seznámení s kolobehem uhlíkem a jeho narušním lidskou činností; uvědomit si důležitost divoké přírody jako součást řešení klimatické krize
Obsah: Program je kombinací výše uvedených kratších programů „Biouhel“ a „Návrat divočiny“.
Činnosti a metody: praktická činnost, výklad, pozorování a zkoumání, demonstračně-simulační hra, kritické myšlení, miniprojekt ve skupinkách
S sebou: přezůvky, oblečení na ven, které se může ušpinit u ohně
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)


VODOHOSPODÁŘI

6. - 9. třída ZŠ
1,5 - 2 hod, 70 Kč

Cíl: získání znalostí a souvislostí k tématům: zdroje pitné vody, čištění odpadních vod, znečištění vod, spotřeba vody
Obsah: Žáci si uvědomí, kolik jí používáme, odkud v přírodě bereme pitnou vodu a kam a v jakém stavu ji do přírody opět vracíme. Navrhnou plán na šetření vodou pro suchá období, která budou stále častější kvůli klimatické změně. Na závěr je čeká prohlídka naší kořenové čistírny odpadních vod.
Činnosti a metody: práce ve skupinách, práce s textem, diskuse, pokus, ukázky, exkurze.
S sebou: přezůvky, v případě hrozícího deště pláštěnku nebo deštník, ve vlhkém období obuv vhodná pro pohyb na mokrém trávníku


LESY V OHROŽENÍ I a II

6. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: uvědomit si význam lesů a souvislost mezi jejich kvalitou a funkcí, uvědomit si souvislost mezi lidskou činností a poškozováním lesů, chápe dopad změny klimatu na naše lesy.
Obsah: Žáci se zamyslí nad tím, co nám dává les a jaké jsou jeho funkce v krajině. Objeví, jak se to liší pro přirozený nebo intenzivně hospodářsky využívaný les. Formou her se seznámí se zranitelností smrkových monokultur vůči negativním přírodním i lidským vlivům a poučí se o udržitelném hospodaření v lesích. Následovat může druhá část programu - výprava do lesa, kde si ověříme nabyté poznatky.
Činnosti a metody: pohybové a kooperativní hry, diskuse, tvořivá činnost, výklad
S sebou: přezůvky


BEZ OBALU

6. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: seznámit se s principy a výhodami bezodpadového životního stylu a s principem cirkulární ekonomiky, získat motivaci ke znižování osobní produkce odpadu.
Obsah: Program se věnuje předcházení vzniku odpadu. Žáci budou hledat a vymýšlet ekologičtější alternativy ke konvenčním produktům, seznamovat se sprincipy bezobalového obchodu, komunitou podporovaného zemědělství, a crkulární ekonomiky, či si vyzkouší rozhodování o odpadovém hospodářství z pozice rady města.
Činnosti a metody: metody kritického myšlení, práce s texty a obrázky, diskuse, ukázky S sebou: přezůvky


JEDEN ZA VŠECHNY, VŠICHNI ZA JEDNOHO

1,5 hod, 70 Kč

Cíl: kultivace vtahů ve třídě, uvědomění si nezbytnosti spolupráce
Obsah: Kooperativní hry a aktivity zaměřené na spolupráci, na kultivaci dobrých vztahů a kultivaci komunikace v kolektivu.
Činnosti a metody: Kooperativní hry, diskuse
S sebou: přezůvky


JEZERO

6. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: uvědomit si nutnost spolupráce při využívání přírodních zdrojů
Obsah: Simulační hra, ve které si na příkladu několika továren využívajících vodu z blízkého jezera ukážeme, kam vede touha po zisku za každou cenu a neschopnost dohodnout se na společném řešení problému.
Činnosti a metody: simulační hra, diskuse
S sebou: přezůvky


AFRICKÁ VESNICE

6. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč

Vzdělávací cíl: seznámit se s kritickou ekonomickou a sociální situací v nejchudších částech světa, pochopit význam humanitární pomoci.
Obsah: Hra simuluje život chudé zemědělské africké vesnice rok po roce se všemi typickými problémy: hladem, suchem a neúrodou, ozbrojenými konflikty a řadou zdravotních rizik. Žáci pochopí, že přežití závisí nejen na našich vlastních schopnostech, ale i na vnějších podmínkách. Jednou z nich je i humanitární pomoc bohatých zemi, tedy i ČR.
Činnosti a metody: Jednoduchá a zábavná simulační hra, diskusní aktivity.
S sebou: přezůvky


BYLINKY

6. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: seznámení s alternativní léčbou, rozvoj soběstačnosti a péče o vlastní zdraví
Obsah: Žáci se seznámí s desítkou nejběžnějších léčivých bylinek, poznají jejich chuť, vůni a léčivé účinky. Sami namíchají léčivou bylinnou směs na čaj.
Činnosti a metody: ochutnávka bylinek, diskuse, praktická činnost
S sebou: přezůvky


VYŘEZÁVÁNÍ

6. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: rozvoj tvořivosti, zručnosti a technického myšlení, při práci s přírodním materiálem, seznámit se se dřevem a jeho vlastnostmi a výhodami
Obsah: Žáci poznají různé vlastnosti dřeva jako materiálu a bezpečnostní pravidla pro práci s ním. Lektor předvede možný postup práce a žáci si samostatně vyřežou malou lžičku „lopatičku“, kterou si také odvezou.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, praktická činnost
S sebou: oděv vhodný k sezení venku


PEČENÍ

6. - 9. třída
2 hod, 80 Kč

Cíl: Poukázat na výhody a souvislosti vlastní přípravy pečiva ze základních surovin, rozvoj soběstačnosti, zručnosti a spolupráce při praktické práci, odreagování od informačně nabité výuky.
Obsah: Dle dohody a ročního období je možné při objednávání programu předem zvolit co budou péct (chleba či housky případně vánočku). Žáci sami namelou z obilí mouku, a přitom prozkoumají rozdíly, výhody a nevýhody celozrnné mouky; připraví kynuté těsto a hotové pečivo upečou. Od jara do podzimu pečeme chleba či housky ve venkovní peci na dřevo - v zimním období pečeme pouze uvnitř v troubě, zato je ale možné zvolit i vánočku.
Činnosti a metody: praktická činnost, spolupráce ve skupinkách
S sebou: přezůvky, oblečení na ven i dovnitř, které je možné ušpinit


BARVY ZEMĚ

6. -9. třída ZŠ
1,5 hodiny, 70 Kč
Cíl: poznání přírodního materiálu (jíl) a jeho využití, rozvoj tvořivosti, vyzkoušet si tvorbu přírodních barev a práci s nimi
Obsah: Žáci projdou celým procesem tvorby vaječné tempery. Ve skupinkách budou roztloukat, drtit a přesívat barevné jíly. Poté je míchat s vajíčkem a dalšími přírodními přísadami až vzniknou přírodní tempery. Těmi potom malují obrázky či plakát, které si vezmou domů nebo na výzdobu třídy
Činnosti a metody: výtvarná tvorba, rukodělná činnost s přírodním materiálem, práce ve skupině, smyslové vnímání
S sebou: v zimě přezůvky (v létě probíhá program celý venku ve venkovní učebně)


DRÁTKOVÁNÍ

6. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: odreagování, rozvoj tvořivosti a technického myšlení, seznámení s tradičním řemeslem
Obsah: Přeneseme se do časů, kdy dráteníci putovali od vesnice k vesnici a spravovali rozbité nádobí. Každý si práci s drátem vyzkouší a drátováním si ozdobí kámen. Žáky čeká i relaxační aktivita s kameny, při které si ověří schopnost svého vnímání a hmat.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, tvořivá činnost
S sebou: přezůvky


OVČÍ VLNA

6. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 75 Kč

Cíl: odreagování, rozvoj tvořivosti a technického myšlení při práci s přírodním materiálem, seznámit se s postupem a technikami zpracování vlny
Obsah: Ukážeme si surovou i čištěnou vlnu, dozvíme se o jejím zpracování. Každý si vyzkouší předení na vřetánku a kolovrátku. Nakonec si každý vytvoří z vlny malé výtvarné dílko technikou filcování jehlou.
Činnosti a metody: praktické ukázky, rukodělná činnost
S sebou: přezůvky


PAPÍR

6. - 9. třída ZŠ
1,5 hod, 70 Kč

Cíl: uvědomit si užitečnost recyklace; oderagování, rozvoj tvořivosti a technického myšlení při práci s přírodním a recyklovaným materiálem, naučit se vyrobit papír v domácích podmínkách
Obsah: Žáci se dozvědí něco víc o recyklování starého papíru. Každý si vyzkouší vyrobit recyklovaný papír ze starých novin a odnese si ho domů.
Činnosti a metody: samostatná práce formou dílny
S sebou: přezůvky, oblečení, které je možné ušpinit


PŘÍRODNÍ ZAHRADA S DÍLNOU

6. - 9. třída ZŠ
3 hod (2 x 1,5 hod + přestávka na svačinu), 150 Kč

Cíl: představit koncept přírodní zahrady a užitečné živočichy, kteří na ní žijí; rozvoj soběstačnosti a zručnosti
Obsah: Žáci se seznámí s přírodní zahradou. Dozví se, jak zahradu uspořádat, abychom ji uchránili před řadou katastrof, a přitom se vyhnuli používání pesticidů, a naopak přilákali živočichy, kteří na zahradě pomáhají. Ve druhé části programu si prověří svoji zručnost při výrobě ptačí a čmeláčí budky, krmítka nebo hmyzího hotelu.
Činnosti a metody: kooperativní, pohybové a vzdělávací hry, tvořivá práce s přírodním materiálem, práce s pilou, vrtačkou, kladivem akušroubovákem a dalším nářadím.
S sebou: oblečení vhodné pro pohyb po trávě


STOPY

6. třída ZŠ
3 hod (2 x 1,5 hod + přestávka na svačinu), 120 Kč
probíhá celoročně

Cíl: naučit se vnímat přírodní prostředí, naučit se základům stopování, porozumět vztahům v přírodě
Obsah: V první části se děti učí stopovat teoreticky v učebně, na stopování si spíš hrají, vyrobí si odlitek stopy (stopu je třeba odvézt nezačištěnou, sádra nestihne vytvrdnout) apod. Druhá část je procházka s reálným stopováním v terénu.
Činnosti a metody: hádanky a kvízy, výklad, samostatná práce, práce ve skupině, prezentace, stopování v terénu
S sebou: přezůvky, oblečení vhodné pro pohyb venku mimo cesty přiměřené aktuálnímu počasí a ročnímu období, psací potřeby, obal na nedoschlý odlitek stopy


RYBNÍK

6. - 9. třída ZŠ
3 hod (2 x 1,5 hod + přestávka na svačinu), 120 Kč
pouze v období březen-listopad

Cíl: poznání ekosystému rybníka a environmentálních souvislostí, kontakt s přírodou
Obsah: Žáci se formou hry seznámí s životem několika vodních organismů, vžijí se do jejich života a na vlastní kůži vyzkouší, co je pro život ve vodě nejdůležitější. Zamyslí se i nad tím, co může životu ve vodě naopak uškodit. V druhé části programu se vydáme k našemu rybníčku na lov bezobratlých vodních živočichů.
Činnosti a metody: pohybové hry, výtvarná činnost, diskuse, pozorování, praktická činnost, práce podle návodu, myšlenková mapa
S sebou: přezůvky, oblečení, které je možné ušpinit, případně holínky či jiné boty do mokra (nebo na přezutí), v případě hrozícího deště pláštěnku (deštník)
Program probíhá i v případě mírného deště


VÝLET DO EKOCENTRA

Náš venkovní areál s vzdělávacími interaktivními prvky je možné navštívit také bez objednaného programu, nebo si objednat nelektorovaný samoobslužný program. Podrobnosti viz "Samoobslužné programy ve venkovním areálu" v levém menu. Tvorbu venkovních vzdělávacích interaktivních prvků podpořilo v roce 2018, Ministerstvo pro místní rozvoj.


PROGRAMY PRO SŠ

JAK VYLEPŠIT DŮM

1,5 hod, 70 Kč

Cíl: seznámit se s problematikou úspor energie při provozu rodinného domku, seznámit se s pojmy nízkoenergetický a pasivní dům, motivace k využívání šetrných techonologií
Obsah: V simulační hře si studenti pokusí vylepšit rodinný domek nejen podle ekonomických ale i podle ekologických hledisek. Budou řešit zateplení, okna, vytápění, větrání a ohřev vody a tím se pokusí snížit náklady a energetickou náročnost domu. Vysvětlíme si pojmy nízkoenergetický a pasivní dům.
Činnosti a metody: simulační hra
S sebou: přezůvky


Z POUŠTĚ POD OKAP

1,5 - 2 hod, 70 Kč

Cíl: zviditelnění souvislostí k tématu půda, sucho a voda versus klimatická změna; seznámení s účinnými adaptačními opatřeními; motivace k aktivnímu přístupu.
Obsah: Žáci si pomocí demonstračních pokusů zviditelní řadu principů souvisejících se zadržením vody v krajině. Nahlédnou do problematiky nedostatku či nadbytku srážkové vody v důsledku změny klimatu. Uvědomí si konkrétní dopady těchto extrémů na člověka, živočichy, rostliny a krajinu. Hledají možnosti, jak je zmírnit pomocí konkrétních opatření.
Činnosti a metody: pokusy, kritické myšlení, výklad, prezentace, práce ve skupinách
S sebou: přezůvky


ENERGIE NENÍ ZADARMO

1,5 hod, 70 Kč

Cíl: motivovat žáky k zájmu o snižování zbytečné spotřeby energie, dodat jim inspiraci jak na to
Obsah: Žáci se naučí, jak zjistit „kolik který spotřebič žere energie“. Vyzkouší si práci s měřákem spotřeby elektrické energie a budou zjišťovat např.: kolik energie se spotřebuje na ohřev vody, kolik spotřebují různé typy svítidel, nebo kde se v domácnosti nacházejí „skrytí žrouti energie“. Také se naučí orientovat se v energetickém štítku a umět si z něj spočítat, kolik peněz vlastně stojí např. sledování televize či upečení bábovky. Zbytek lekce je zaměřen na praktické tipy, jak energiemi šetřit.
Činnosti a metody: práce ve skupinách, pokusy, počítání a práce se vzorečky, práce s textem, postřehová hra
S sebou: přezůvky
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)


SVAČINA V SOUVISLOSTECH

1,5 - 2 hod, 80 Kč

Cíl: uvědomit si globální a environmentální souvislosti naší stravy; rozvoj soběstačnosti a péče o vlastní zdraví, inspirace pro drobné změny jídelníčku
Obsah: Žáci si vyzkouší samostatnou přípravu 4 - 5ti nových svačin podle receptu (například: slunečnicové mléko, minižemlovka ze starých rohlíků…). Každá ze svačin odkazuje na větší téma: plýtvání potravinami, lokálnost a sezónnost versus dovoz, dopady levné produkce masa a živočišných výrobků, biopotraviny, souvislost výběru stravy s klimatickou změnou. Při společné ochutnávce tato témata otevřeme diskusí, anketou či jinou aktivitou. Cílem je ukázat, že za každým jídlem je nějaký příběh a člověk si může vybrat, který podpoří.
Činnosti a metody: příprava svačiny – vaření podle receptu, práce ve skupinách, ochutnávky, kritické myšlení, tvorba myšlenkové mapy
S sebou: přezůvky
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)


KLIMA SE MĚNÍ, A CO JÁ?

3 hod (2 x 1,5 hod + přestávka na svačinu), 120 Kč

Cíle: vytvořit si představu o komplexnosti klimatické změny, o tom, co vše ovlivňuje a s čím je provázána; seznámit se s možnostmi, jak mohu sám přispět k řešení
Obsah: Žáci si připomenou či prohloubí své znalosti týkající se skleníkového jevu a zahrají si krátkou simulační hru o příčinách změny klimatu v historických souvislostech. Také se vydají na „expedici“ do různých koutů světa a pomocí různých experimentů a kreativních úkolů objevují rozmanité dopady a zpětné vazby. Druhá část je zaměřena na řešení změny klimatu. Má žáky aktivovat, ukázat jim, že i oni sami mohou přispět k řešení, a nabídne jim řadu tipů, jak na to.
Činnosti a metody: simulační hra, demonstrační pokusy, práce s texty, práce ve skupinách, kritické myšlení.
S sebou: přezůvky
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)


NÁVRAT DIVOČINY

1,5 hod, 70 Kč

Cíl: uvědomit si funkce a důležitost divoké přírody (nejen) jako součást řešení klimatické krize
Obsah: Zamyslíme se nad tím, co všechno se skrývá pod pojmem divočina, a proč je na světě důležitá. Objevíme, že velká část divočiny se skrývá i v půdě. Pomocí krátké simulační hry prozkoumáme, jak souvisí téma divočiny se změnou klimatu. Žáci se také dozvědí, jak mohou k obnově divočiny sami přispět, a zkusí si naprojektovat divočinu i do okolí jejich školy.
Činnosti a metody: demonstračně-simulační hra, kritické myšlení, pozorování a zkoumání, miniprojekt ve skupinkách
S sebou: přezůvky
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)


BIOUHEL

1,5 hod, 70 Kč

Cíle: praktické seznámení s prvkem uhlík (jedním z hlavních aktérů klimatické změny), vypálit si vlastní biouhel a zjistit k čemu je to dobré
Obsah: Zamyslíme se nad tím, co všechno kolem nás je z uhlíku, odkud se uhlík bere a kam se zase ztrácí, ať už rozkladem, nebo spalováním. Nahlédneme tak do koloběhu uhlíku na zemi. Z odpadního dřeva žáci vypálí uhlí a dozví se k čemu je to užitečné. Biouhlem budeme psát i kreslit a prozkoumáme jeho strukturu pod mikroskopem. Co si žáci neodnesou domů na kreslení, zapracujeme do záhonku. Program se odehrává venku u ohniště.
Činnosti a metody: výklad, ukázky, praktická činnost
S sebou: oblečení na ven, které se může ušpinit u ohně
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)


JAK ULOŽIT UHLÍK KE SPÁNKU - NOVINKA

3 hod (2 x 1,5 hod + přestávka na svačinu), 120 Kč

Cíle: praktické seznámení s kolobehem uhlíkem a jeho narušním lidskou činností; uvědomit si důležitost divoké přírody jako součást řešení klimatické krize
Obsah: Program je kombinací výše uvedených kratších programů „Biouhel“ a „Návrat divočiny“.
Činnosti a metody: praktická činnost, výklad, pozorování a zkoumání, demonstračně-simulační hra, kritické myšlení, miniprojekt ve skupinkách
S sebou: přezůvky, oblečení na ven, které se může ušpinit u ohně
(Tvorbu podpořilo v roce 2022 MŽP v projektu "Klima se mění a co my". Program nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.)


VODOHOSPODÁŘI

1,5 - 2 hod, 70 Kč

Cíl: získání znalostí a souvislostí k tématům: zdroje pitné vody, čištění odpadních vod, znečištění vod, spotřeba vody
Obsah: Žáci si uvědomí, kolik jí používáme, odkud v přírodě bereme pitnou vodu a kam a v jakém stavu ji do přírody opět vracíme. Navrhnou plán na šetření vodou pro suchá období, která budou stále častější kvůli klimatické změně. Na závěr je čeká prohlídka naší kořenové čistírny odpadních vod.
Činnosti a metody: práce ve skupinách, práce s textem, diskuse, pokus, ukázky, exkurze.
S sebou: přezůvky, v případě hrozícího deště pláštěnku nebo deštník, ve vlhkém období obuv vhodná pro pohyb na mokrém trávníku


BEZ OBALU - NOVINKA

1,5 hod, 70 Kč

Cíl: seznámit se s principy a výhodami bezodpadového životního stylu a s principem cirkulární ekonomiky, získat motivaci ke snižování osobní produkce odpadu.
Obsah: Program se věnuje předcházení vzniku odpadu. Žáci budou hledat a vymýšlet ekologičtější alternativy ke konvenčním produktům, seznamovat se sprincipy bezobalového obchodu, komunitou podporovaného zemědělství, a crkulární ekonomiky, či si vyzkouší rozhodování o odpadovém hospodářství z pozice rady města.
Činnosti a metody: metody kritického myšlení, práce s texty a obrázky, diskuse, ukázky
S sebou: přezůvky


JEDEN ZA VŠECHNY, VŠICHNI ZA JEDNOHO

1,5 hod, 70 Kč

Cíl: kultivace vtahů ve třídě, uvědomění si nezbytnosti spolupráce
Obsah: Kooperativní hry a aktivity zaměřené na spolupráci, na kultivaci dobrých vztahů a kultivaci komunikace v kolektivu.
Činnosti a metody: Kooperativní hry, pohybové aktivity, diskuse
S sebou: přezůvky


JEZERO

1,5 hod, 70 Kč

Cíl: uvědomit si nutnost spolupráce při využívání přírodních zdrojů
Obsah: Simulační hra, ve které si na příkladu několika továren využívajících vodu z blízkého jezera ukážeme, kam vede touha po zisku za každou cenu a neschopnost dohodnout se na společném řešení problému.
Činnosti a metody: simulační hra, diskuse
S sebou: přezůvky


VYŘEZÁVÁNÍ

1,5 hod, 70 Kč

Cíl: rozvoj tvořivosti, zručnosti a technického myšlení při práci s přírodním materiálem, seznámit se se dřevem a jeho vlastnostmi
Obsah: Žáci poznají různé vlastnosti dřeva jako materiálu a bezpečnostní pravidla pro práci s ním. Lektor předvede možný postup práce a žáci si samostatně vyřežou malou lžičku, kterou si také odvezou.
Činnosti a metody: praktická činnost
S sebou: oděv vhodný k sezení venku


PEČENÍ

1,5 - 2 hod, 80 Kč

Cíl: poukázat na výhody a souvislosti vlastní přípravy pečiva ze základních surovin, rozvoj soběstačnosti, zručnosti a spolupráce při praktické práci, odreagovat se od informačně náročné výuky
Obsah: Dle dohody a ročního období je možné při objednávání programu předem zvolit co budou péct (chleba či housky případně vánočku). Žáci sami namelou z obilí mouku, a přitom prozkoumají rozdíly, výhody a nevýhody celozrnné mouky; připraví kynuté těsto a hotové pečivo upečou. Od jara do podzimu pečeme chleba či housky ve venkovní peci na dřevo - v zimním období pečeme pouze uvnitř v troubě, zato je ale možné zvolit i vánočku.
Činnosti a metody: praktická činnost, spolupráce ve skupinkách
S sebou: přezůvky, oblečení na ven i dovnitř, které je možné ušpinit


BARVY ZEMĚ

1,5 hodiny, 70 Kč

Cíl: poznání přírodního materiálu (jíl) a jeho využití, rozvoj tvořivosti a zručnosti, vyzkoušet si tvorbu vlastních barev a práci s nimi
Obsah: Žáci projdou celým procesem tvorby vaječné tempery. Ve skupinkách budou roztloukat, drtit a přesívat barevné jíly. Poté je míchat s vajíčkem a dalšími přírodními přísadami až vzniknou přírodní tempery. Těmi potom malují obrázky či plakát, které si vezmou domů nebo na výzdobu třídy
Činnosti a metody: výtvarná tvorba, rukodělná činnost s přírodním materiálem, práce ve skupině, smyslové vnímání
S sebou: v zimě přezůvky (v létě probíhá program celý venku ve venkovní učebně)


DRÁTKOVÁNÍ

1,5 hod, 70 Kč

Cíl: odreagování, rozvoj tvořivosti a technického myšlení, seznámení s tradičním řemeslem
Obsah: Přeneseme se do časů, kdy dráteníci putovali od vesnice k vesnici a spravovali rozbité nádobí. Každý si práci s drátem vyzkouší a drátováním si ozdobí kámen. Žáky čeká i relaxační aktivita s kameny, při které si ověří schopnost svého vnímání a hmat.
Činnosti a metody: smyslové vnímání, tvořivá činnost
S sebou: přezůvky


OVČÍ VLNA

1,5 hod, 75 Kč

Cíl: odreagování, rozvoj tvořivosti a technického myšlení při práci s přírodním materiálem, seznámit se s postupem a technikami zpracování vlny
Obsah: Ukážeme si surovou i čištěnou vlnu, dozvíme se o jejím zpracování. Každý si vyzkouší předení na vřetánku a kolovrátku. Nakonec si každý vytvoří z vlny malé výtvarné dílko technikou filcování jehlou.
Činnosti a metody: praktické ukázky, rukodělná činnost
S sebou: přezůvky


PAPÍR

1,5 hod, 70 Kč

Cíl: odreagování, rozvoj tvořivosti a technického myšlení při práci s přírodním a recyklovaným materiálem, naučit se vyrobit papír v domácích podmínkách,
Obsah: Žáci se dozvědí informace o recyklování starého papíru. Každý si vyzkouší vyrobit a kreativně vylepšit recyklovaný papír ze starých novin a odnese si ho domů.
Činnosti a metody: samostatná práce formou dílny
S sebou: přezůvky, oblečení, které je možné ušpinit


PŘÍRODNÍ ZAHRADA S DÍLNOU

3 hod (2 x 1,5 hod + přestávka na svačinu), 150 Kč

Cíl: představit koncept přírodní zahrady a užitečné živočichy, kteří na ní žijí; rozvoj soběstačnosti a zručnosti
Obsah: Žáci se seznámí s přírodní zahradou. Dozví se, jak zahradu uspořádat, abychom ji uchránili před řadou katastrof, a přitom se vyhnuli používání pesticidů, a naopak přilákali živočichy, kteří na zahradě pomáhají. Ve druhé části programu si prověří svoji zručnost při výrobě ptačí a čmeláčí budky, krmítka nebo hmyzího hotelu.
Činnosti a metody: kooperativní, pohybové a vzdělávací hry, tvořivá práce s přírodním materiálem, práce s pilou, vrtačkou, kladivem akušroubovákem a dalším nářadím.
S sebou: oblečení vhodné pro pohyb po trávě


VÝLET DO EKOCENTRA

Náš venkovní areál s vzdělávacími interaktivními prvky je možné navštívit také bez objednaného programu, nebo si objednat nelektorovaný samoobslužný program. Podrobnosti viz "Samoobslužné programy ve venkovním areálu" v levém menu. Tvorbu venkovních vzdělávacích interaktivních prvků podpořilo v roce 2018, Ministerstvo pro místní rozvoj.


Ekocentrum PALETA, Štolbova 2874, 530 02 Pardubice. Tel., fax: 466 614 352, e-mail: ekocentrum@paleta.cz