Vhodné pro: 1.-7. třída ZŠ
Období: celoročně
Cíle: Seznámení s životem na vsi, trénink dovedností vedoucích k samostatnosti a soběstačnosti, rozvoj zodpovědného jednání a šetrného přístupu k přírodním zdrojům.
Obsah: Týden je zaměřen na hospodaření (nejen) na vsi. V průběhu týdne budou žáci třídit odpady, vyzkouší si jak se dojí mléko a vyrobí několik různých mléčných výrobků, upečou si housky nebo koláč, budou pečovat o domácí a hospodářská zvířata, budou pracovat se dřevem a vyřezávat, uvaří léčivý bylinkový čaj, prozkoumají jak funguje kompost, zjistí jak hospodařit s vodou a vyrazí na výlet do okolní krajiny.
Činnosti a metody: Kontakt se zvířaty a s přírodou, prožitkové aktivity, skupinová práce, spolupráce, pozorování a výzkum, ukázky, praktická činnost, rukodělná tvorba, výtvarná činnost, pohybové a kooperativní hry, práce s textem, exkurze, celodenní výlet.
Vhodné
pro: 1.–6. třída ZŠ
Období: pouze v období duben - říjen!
Cíle:uvědomění si závislosti lidí na stavu krajiny, ve které žijí; seznámení s několika základními ekosystémy, co v nich žije a roste, jaká je jejich funkce v krajině; upevnění vztahu k přírodě a rozvoj úcty k životu
Obsah: Děti se stanou součástí příběhu či pohádky, v němž řeší problém s povodněmi, suchem, vichřicí i hladomorem a budou tvořit krajinu, tak aby se v ní dobře žilo. Na vlastní kůži si užijí louku, les, rybník a zahradu, dozví se něco jejich přirozených obyvatelích i o tom, jaký vliv na ně máme my, lidé. Také budou lovit a zkoumat vodní živočichy, zpracovávat ovčí vlnu, vařit léčivé čaje z divokých bylin, vyrábět ptačí budku či krmítko, a udělají si svíčky ze včelího vosku.
Činnosti a metody: Kontakt s přírodou, pohybové a kooperativní hry, prožitkové aktivity, skupinová práce a spolupráce, pozorování a výzkum, ukázky, praktická činnost, rukodělná tvorba a výtvarná činnost, výlet.Vhodné pro: 1.- 6. třída ZŠ
Období: listopad až únor
Cíle: Rozvoj dovedností pro šetrné chování; rozšíření přírodovědných znalostí; tvorba vztahu k přírodě.
Obsah: Zima, období chladu, odpočinku a nedostatku, nás může mnohé naučit: šetřit energií, neplýtvat jídlem, uchovat potraviny, vidět přírodu z jiného úhlu pohledu, najít si čas na opravy, ruční práce a tradice… Žáci si vyzkouší zimní práce na statku a připojí se i k péči o naše zvířata. Budou pátrat, jak šetřit a neplýtvat energií. Naučí se uvařit dobroty ze zbytků, zpracovat jablka a péct vánočku. Vyzkouší si stará tradiční řemesla. Poznají nejběžnější ptačí druhy na krmítkách, co je ohrožuje a jak jim pomoci. Potrénují zručnost při výrobě krmítek. Budou rozeznávat pobytová znamení zvěře a vyrazí ven objevovat kouzlo odpočívající přírody.
Činnosti a metody: kontakt se zvířaty a s přírodou, prožitkové aktivity, skupinová práce, spolupráce, ukázky, praktická činnost, rukodělná tvorba, pohybové a kooperativní hry, výlet.
NOVINKA 2021
Vhodné pro: 1.-5. třída ZŠ
Období: duben až říjen
Cíle: cítit se v přírodě jako doma, osahat si základní vlastnosti světa, rozvoj zručnosti a sebevědomí
Obsah: Pobyt, který děti mohou strávit až ze 100% venku, pokud počasí a učitel dovolí. Venku budou vařit, tvořit, trénovat, pracovat, pozorovat, naslouchat, a možná si i vyzkouší, jaké to je venku také bydlet. Zkušenosti a zručnost získají při práci s pestrou škálou přírodních materiálů včetně kopřiv, jílu, či kostí… Skoro jako pračlovíček.
Činnosti a metody: Kontakt s přírodou, prožitkové aktivity, skupinová práce, spolupráce, ukázky, praktická činnost, rukodělná tvorba, výtvarná činnost, pohybové hry, kontakt se zvířaty.
Vhodné pro: 6.-9. třída ZŠ, SŠ
Období: celoročně
Cíle: rozvoj zodpovědného jednání, šetrného přístupu k přírodním zdrojům, zručnosti a soběstačnosti
Obsah: V průběžném projektu se děti zaměří na místo, které je nám nejbližší a kde trávíme nejvíce času – dům, jeho blízké okolí a hospodaření v něm. Jak v něm zacházíme s vodou a s odpady, je-li obklopen pestrou a jedlou zahradou, zda v něm příliš neplýtváme energií. Vyzkouší si práci se dřevem a hlínou, poučí se o tradičních materiálech i o nejnovějších technologiích, a navrhnou vlastní eko-domy, které prezentují na závěr v architektonické soutěži.
Činnosti a
metody: kontakt se zvířaty a s přírodou, prožitkové aktivity, skupinová
práce, spolupráce, ukázky, praktická činnost a rukodělná
tvorba, pohybové a kooperativní aktivity, diskuse, práce s textem, projekt, prezentace, celodenní výlet a exkurze.
Vhodné pro: 7. - 9. třída ZŠ; SŠ
Období: celoročně
Cíle: seznámit se s možnostmi, jak mohu sám přispět k řešení environmntálních problémů, rozvoj aktivního občanství, zorientovat se v tématu klimatická změna
Obsah: Žáci zkoumají, jak funguje Země a jak do toho zasahuje člověk. Zamyslí se například nad tím, jak si krajina a města mohou poradit se suchem i povodněmi, nad tím, co jíme, a jaký to má dopad, nad (ne)udržitelnou spotřebou a dalšími tématy. Prozkoumají souvislosti se změnou klimatu. Žáky také čeká hledání osobní moci – nad sebou, nad kvalitou a dopadem svého života, nad možností měnit své okolí. Hlavní kostrou pobytu je tvorba projektu, který přispěje k pozitivní změně ve škole či okolí. Téma projektu si žáci sami vyberou na základě toho, co je nejvíc zaujalo, tvoří si vizi a rozpracovávají ji do podoby společného třídního projektu. To, co žáci naplánují, mohou pak ve škole či jejím okolí skutečně zrealizovat.
Činnosti a metody: kritické myšlení, diskuse, pokusy, vaření, praktická práce pro přírodu, pohybové aktivity, výlet, tvorba projektu
NOVINKA 2021
Vhodné pro: 2. st. ZŠ, SŠ
Období: duben až říjen
Cíle: cítit se v přírodě jako doma, ukotvení ve světě a podpora vlastního sebevědomí, rozvoj technického myšlení a soběstačnosti
Obsah: Pobyt, který žáci mohou strávit až ze 100% venku (pokud dovolí počasí a doprovázející pedagog). Venku budou vařit, tvořit z rozmanitých materiálů, trénovat, budovat, pracovat, spolupracovat, naslouchat a pozorovat. Díky silným zážitkům na vlastní kůži procítí zákonitosti přírody i problémy civilizace.
Činnosti a metody: Kontakt s přírodou, prožitkové aktivity, skupinová práce, spolupráce, ukázky, reálná práce, rukodělná tvorba, výtvarná činnost, pohybové aktivity, kontakt se zvířaty.