Obchůdek s pomůckami
Objednané programy
Nabídky programů EV
KONTAKTY OBJEDNÁVEK - objednavky@paleta.cz a 733 644 352 - po 13 hodině
Věnujte prosím pozornost objednacím podmínkám, dodržujte začátky programů a počty dětí na programech. (V) za místem konání znamená, že s tímto programem můžeme dojet k Vám. Na programy prováděné mimo naše prostory je příplatek 10 Kč na dítě + cestovné lektora (autem 8Kč/km). Minimálně den před konáním programu si na této stránce ověřte, zda souhlasí datum, čas a téma objednaného programu. Děkujeme.
Klima programy EV
ZELENÝ ŠTÍT
CENA: 70 Kč/žák
MÍSTO: Začátek u fontány v Bubeníkových sadech, celý program probíhá tamtéž (pouze Pardubice), pouze v teplých měsících.
ČAS:8:30 – 10:00 nebo 10:15 – 11:45 nebo odpoledne dle dohody
VZDĚLÁVACÍ CÍL: Žák chápe význam zeleně jako opatření proti nastupujícím klimatickým změnám, je motivován zeleň aktivně chránit.
OBSAH: Program zaměřený na zeleň ve městech a její pozitivní vliv nejen na tvorbu mikroklimatu. Žáci budou v Bubeníkových sadech zjišťovat mnoho údajů o stromech a keřích, jako např. listovou plochu, produkci O2 a CO2, hospodaření s vodou, apod., aby se nakonec dopracovali ke zjištění, že zeleň ve městech je náš přirozený štít před klimatickými změnami, a že se můžeme a hlavně musíme chránit navzájem.
ČINNOSTI A METODY: Samostatná práce v týmech, speciální pomůcky, diskusní aktivity
Metodika ke stažení
KRIZOVÝ PLÁN
CENA: 70 Kč/žák
MÍSTO: učebna
ČAS: 8:30 – 10:00 nebo 10:15 – 11:45 nebo odpoledne dle dohody
VZDĚLÁVACÍ CÍL: Žák chápe vliv lidské činnosti na změny klimatu, zná roli jednotlivce v problematice a orientuje se v základních možnostech a opatřeních zmírňujících vliv klimatických změn.
OBSAH: Jádro programu tvoří simulační hra, která žáky postaví do role správce části krajiny podobné té kolem nás. Jejich cílem bude krajinu kultivovat a vylepšovat navzdory různým přicházejícím krizím, mezi které patří i ty související s klimatickými změnami.
ČINNOSTI A METODY: Simulační hra, skupinová práce a kompromisní řešení situací.
Metodika ke stažení
STARÉ KAMARÁDY NEHODÍME DO SMETÍ
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Pozn: Na tento program je nutné, aby si žáci přinesli staré triko ideálně bez potisku nebo jen s malou potištěnou plochou.
Vzdělávací cíl: Žák chápe, že textilní průmysl zásadně přispívá k hrozbě klimatických změn a má motivaci nenechat se zatáhnout do zbytečné spotřeby oblečení.
Obsah: Podíváme se na spotřebu oblečení jako na jeden z faktorů ovlivňujících zrychlení klimatických změn na naší planetě. Seznámíme se s myšlenkami Slow fashion a v jejím duchu oprášíme odložené oblečení, naplánujeme SWAP nebo bleší trh a pomoci techniky tupování akrylovými barvami přes papírovou šablonu si znovu oživíme staré, okoukané a nezajímavé triko.
Činnosti a metody: Hraní rolí, diskusní aktivity, výtvarná technika tupování.
Metodika ke stažení
JAK PŘEŽÍT ZMĚNU KLIMATU
CENA: 70 Kč/žák
MÍSTO: část uvnitř, část venku
ČAS: 8:30 – 10:00 nebo 10:15 – 11:45 nebo odpoledne dle dohody
VZDĚLÁVACÍ CÍL: Získat inspiraci a několik praktických nápadů jak osobně pomoci s problémem klimatických změn.
OBSAH: Program je kaleidoskopem nápadů, rad a návodů, jak v rodinném prostředí pomoci bojovat se změnami klimatu, ať už půjde o šetření, podporu zeleně ve městě nebo „jenom“ o podporu optimismu a pocitu, že každý může pomoci.
ČINNOSTI A METODY: Návody, práce s přírodním materiálem, diskusní aktivity.
Metodika ke stažení
KLIMATICKÁ ETIKA
CENA: 70 Kč/žák
MÍSTO: učebna, za hezkého počasí venku
ČAS: 8:30 – 10:00 nebo 10:15 – 11:45 nebo odpoledne dle dohody
VZDĚLÁVACÍ CÍL: Žák se orientuje v možnostech médií, jak deformovat informace o klimatických změnách, a dokáže takové informace odhalit. Cítí potřebu si informace ověřovat z několika zdrojů.
OBSAH: V tomto programu se staneme novináři, vědci, lektory apod. a budeme překrucovat informace proto, abychom se podobnému překrucování v realitě snáze ubránili a dokázali odhalit pravdu. Například tu o klimatických změnách.
ČINNOSTI A METODY: Hraní rolí, diskusní aktivity, dramatická výchova.
Metodika ke stažení
Mezilidské vztahy
JEDEN ZA VŠECHNY, VŠICHNI ZA JEDNOHO
Vzdělávací cíl: Student chápe nezbytnost spolupráce a důvěry v ostatní při většině lidských činnostech.
Obsah: Zkusíme si některé kooperativní hry založené na principu dobrovolnosti směřující k potlačení sobeckosti a pochopení nezbytnosti spolupráce a přátelství. Vysvětlíme si jejich vztah k situacím ve skutečném životě.
Činnosti a metody: Kooperativní hry, diskuse, hraní rolí.
Průřezové téma: Osobnostní a sociální výchova.
Tematický okruh: Mezilidské vztahy.
Kompetence: Občanská (student je zodpovědný za svoje chování, respektuje názory jiných lidí), sociální a personální (student chápe důležitost a výhody spolupráce).
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Práce s přírodním materiálem
BYLINKY
Vzdělávací cíl: Student ochutná nálevy z několika běžných léčivých bylin, pochopí význam léčivých bylin jako alternativy k průmyslově vyráběným lékům. Dokáže vyrobit jednoduché mýdlo s příměsí bylin.
Obsah: V programu si zkusíme nejběžnější léčivé bylinky očichat, ochutnat a poznat, dozvíme se, k čemu se používají a nakonec si vyrobíme jednoduché bylinkové mýdlo.
Činnosti a metody: Ochutnávka bylinek, diskuse na téma význam bylinek.
Průřezové téma: Environmentální výchova.
Tematický okruh: Vztah člověka k prostředí.
Kompetence: Občanská (student přemýšlí o problematice zdravotnictví a ochrany zdraví).
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna, za hezkého počasí venku (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
PAPÍR
Vzdělávací cíl: Student chápe důležitost a princip recyklace papíru. Umí v domácích podmínkách takový papír vyrobit.
Obsah: Dozvíme se něco víc o recyklování starého papíru a všichni si vyzkoušíme recyklovaný
papír vyrobit ze starých novin. Papír si odneseme domů.
Činnosti a metody: Samostatná práce formou dílny.
Průřezové téma: Environmentální výchova.
Tematický okruh: Lidské aktivity a problémy životního prostředí.
Kompetence: Sociální a personální (studenti si sami rozdělují úkoly, účinně spolupracují).
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
TKANÍ
Vzdělávací cíl: Student chápe pojmy „předení“ a „tkaní“ v souvislostech s výrobou oblečení. Dokáže tkát na destičkách i tkalcovském stavu.
Obsah: Tradiční tkaní na velkém stavu a jiné techniky související s tkaním. Vše si vyzkoušíme a některé výrobky si odneseme. Zkusíme si i spřádat vlnu na vřetánkách.
Činnosti a metody: Učení se nápodobou, práce s tkalcovským stavem a vřetánkem.
Průřezové téma: Environmentální výchova.
Tematický okruh: Vztah člověka k prostředí.
Kompetence: Pracovní (student samostatně pracuje, učí se využívat nové pomůcky).
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
VÝROBA SVÍČEK
Vzdělávací cíl: Student ví, čím se dříve svítilo a umí vyrobit svíčku tradiční technologií máčení a odlévání do hliněných formiček.
Obsah: Zkusíme si vyrobit parafínové svíčky odléváním do formiček a tradiční metodou máčení. Svíčky lze vyrobit také ze zbytků parafínu nebo včelího vosku.
Činnosti a metody: Práce s cihlářskou hlínou, experimenty.
Průřezové téma: Environmentální výchova.
Tematický okruh: Vztah člověka k prostředí.
Kompetence: Pracovní (student si osvojuje pracovní návyky, soustředí se a dodržuje pravidla bezpečnosti práce).
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna, částečně venku (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
VLNA
Vzdělávací cíl: Žák chápe pracnost zpracování ovčí vlny, zvládá jednu z technik – mokré
filcování vlny.
Obsah: Vyrobíme si míček z ovčí vlny s překvapením uvnitř. Povíme si, k čemu se filcování používalo dříve a ukážeme si i jiný způsob zpracování vlny předení.
Činnosti a metody: Práce s ovčí vlnou.
Průřezové téma: Environmentální výchova.
Tematický okruh: Vztah člověka k prostředí.
Kompetence: Pracovní (žák používá bezpečně a efektivně materiál a vybavení).
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
O životním prostředí
ALTERNATIVNÍ ZDROJE ENERGIE
Vzdělávací cíl: Student ví, co jsou alternativní zdroje energie a chápe potíže spojené s jejich zaváděním do běžné praxe. Zná současné běžné zdroje a je si vědom jejich omezení.
Obsah: Používání alternativních zdrojů energie je nejrozvinutější v Německu a Rakousku. Dozvíme se o jejich výhodách a nevýhodách a zkusíme si rozhodnout o stavbě fiktivní větrné elektrárny.
Činnosti a metody: Hledání souvislostí, dramatická výchova a hra s rolemi.
Průřezové téma: Environmentální výchova.
Tematický okruh: Základní podmínky života.
Kompetence: Občanská (student chápe zodpovědnost za vlastní rozhodování a aktivity).
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
CIVILIZACE
Vzdělávací cíl: Student získává pocit hrdosti na vlastní národ, zároveň respektuje odlišnosti vlastní jiným národům. Chápe nutnost kompromisu při styku s odlišnou mentalitou a životním stylem.
Obsah: Staneme se obyvateli ostrovů s omezenými zdroji, specifickým počasím apod., a naše rozhodování zásadně ovlivní civilizaci, která se na ostrově bude vyvíjet. Zamyslíme se nad rozdělením světa, nad kulturními rozdíly a odlišnou mentalitou.
Činnosti a metody: Hraní rolí, kooperativní aktivity v rámci simulační hry s otevřeným koncem.
Průřezové téma: Multikulturní výchova.
Tematický okruh: Multikulturalita.
Kompetence: Komunikativní (student chápe nutnost přesného chápání významu sdělení, obzvlášť při kontaktu různých a odlišných kultur).
Cena: 70 Kč/žák
Místo učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
JAK VYLEPŠIT DŮM
Vzdělávací cíl: Student má základní přehled o technologiích umožňujících uspořit energie a vodu při provozu domu, zná pojmy „nízkoenergetický“ a „pasívní“ dům. Chápe ekonomický i ekologický rozměr úspor energií a vody.
Obsah: V simulační hře se studenti pokusí vylepšit rodinný domek nejen podle ekonomických, ale i podle ekologických hledisek. Vysvětlíme si pojmy: nízkoenergetické a pasivní domy.
Činnosti a metody: Simulační hra.
Průřezové téma: Environmentální výchova.
Tematický okruh: Lidské aktivity a problémy životního prostředí.
Kompetence: Kompetence k řešení problémů (student pomocí logických postupů a srovnáváním možností řeší komplikovaný problém), sociální a personální (student spolupracuje, přijímá v kolektivu odpovídající roli).
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
JEZERO
Vzdělávací cíl: Student chápe nutnost spolupráce a komunikace při využívání přírodních zdrojů. Chápe pojem udržitelný způsob života. Obsah: Simulační hra, ve které si na příkladu několika továren využívajících vodu z blízkého jezera ukážeme, kam vede touha po zisku za každou cenu a neschopnost dohodnout se na společném řešení problému.
Činnosti a metody: Simulační hra, diskusní aktivity.
Průřezové téma: Environmentální výchova.
Tematický okruh: Lidské aktivity a problémy životního prostředí.
Kompetence: Kompetence k řešení problémů (student rozpozná podstatu problému, formuluje návrhy na řešení, hodnotí úspěšnost zvoleného řešení).
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
NÁKUPY S ROZUMEM
Vzdělávací cíl: Student chápe důležitost předcházení vzniku odpadů nakupováním minimálně zabalených výrobků. Zná svoji zodpovědnost za vznik odpadů.
Obsah: O odpadech trochu jinak. Jak nakupovat, aby vznikalo co nejmíň odpadů, jak nakupovat, abychom nezatěžovali životní prostředí, jak nakupovat s rozumem.
Činnosti a metody: Hry s rolemi, diskuse, dramatická výchova.
Průřezové téma: Environmentální výchova.
Tematický okruh: Lidské aktivity a problémy životního prostředí.
Kompetence: Kompetence k řešení problémů (student chápe podstatu problému a sám navrhuje optimální řešení), občanská (student vnímá problematiku odpadů jako svou vlastní, chápe svoje povinnosti).
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
PROGRAMY EV V OUCMANICÍCH
- Vodohospodáři
- Rybník
- Živá a mrtvá voda
- Šťastné zvíře?
Více informací najdete na stránkách Ekocentra Oucmanice -
ZDE v sekcích Celodenní a Krátkobobé programy.
Globální problémy
AFRICKÁ VESNICE
Vzdělávací cíl: Student je formou hry seznámen s kritickou ekonomickou a sociální situací v nejchudších částech světa, chápe význam humanitární pomoci.
Obsah: Hra simuluje život chudé zemědělské africké vesnice rok po roce se všemi typickými problémy: hladem, suchem a neúrodou, ozbrojenými konflikty a řadou zdravotních rizik.
Činnosti a metody: Jednoduchá a zábavná simulační hra, diskusní aktivity.
Průřezové téma: Výchova k myšlení v evropských souvislostech a globálních souvislostech.
Tematický okruh: Objevujeme Evropu a svět.
Kompetence: Kompetence k řešení problémů (student řeší zásadní problémy mající vliv na přežití celé skupiny).
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
FISH BANK´S, LTD.
Vzdělávací cíl: Student chápe nutnost spolupráce a komunikace při využívání přírodních zdrojů. Chápe pojem udržitelný způsob života.
Obsah: Simulační hra zabývající se neuváženým lovem ryb v pobřežních vodách. Jako rybářské společnosti se budeme snažit o co největší finanční zisk.
Činnosti a metody: Simulace založená na využití komplexního počítačového modelu, diskuse.
Průřezové téma: Environmentální výchova.
Tematický okruh: Základní podmínky života.
Kompetence: Kompetence k řešení problémů (simulační hra schválně vyvolává konfliktní a problémové situace, student je nucen je v zájmu svojí skupiny a celku řešit).
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
…PROTOŽE PRÁCE ŠLECHTÍ…
Vzdělávací cíl: Student je seznámen s otřesnými pracovními podmínkami v některých částech světa, s dětskou prací a novodobým otroctvím. Chápe pojem Fair Trade a ví, kde takto označené výrobky zakoupit.
Obsah: Ačkoliv žijeme ve 21. století, na světě stále existují místa, kde si za 15 hodin práce denně koupíte jen jídlo k přežití. Místa, kde lidé nejsou oceněni podle své práce. Místa, kde velmi tvrdě pracují i děti, kde stále funguje otrokářství. Problémy s tím spojenými a možnostmi pomoci se zabývá tento program.
Činnosti a metody: Dramatická výchova, hraní rolí, diskusní a kooperativní aktivity.
Průřezové téma: Multikulturní výchova.
Tematický okruh: Princip sociálního smíru a solidarity.
Kompetence: Kompetence k řešení problémů (student samostatně řeší problémy s využitím všech dostupných informací), občanská (student získává vztah k životu lidí v ČR i v jiných částech světa).
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
SEVER A JIH
Vzdělávací cíl: Student je seznámen s ekonomickou nerovnováhou současného světa, chápe příčiny chudoby zemí třetího světa a je motivován k humanitární pomoci.
Obsah: Simulační hra, která znázorňuje sociální a ekonomické problémy lidstva, kontrasty mezi chudým jihem a bohatým severem. S nerovnoměrně rozdělenými zdroji budeme vyrábět a prodávat a snažit se o co největší zisk.
Činnosti a metody: Simulační hra (simulace světového trhu), diskusní aktivity.
Průřezové téma: Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech.
Tematický okruh: Objevujeme Evropu a svět.
Kompetence: Kompetence k řešení problémů (simulační hra schválně vyvolává konfliktní a problémové situace, student je nucen v zájmu svojí skupiny a celku řešit).
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Půldenní zážitkové programy
PEČENÍ V PECI II
Vzdělávací cíl: Žák je seznámen s průběhem výroby potravin, v tomto případě chleba. Vyzkouší si jednotlivé kroky technologie zpracování obilí (mlácení, mletí, příprava těsta, topení v replice historické pece, pečení). Ochutná výsledný výrobek a pozná množství práce k jeho vzniku potřebné. Má snahu omezit plýtvání potravinami.
Obsah: Na rozdíl od kratší verze programu, tady zkusíme všechno. Od mlácení obilí a mletí mouky, přes topení v peci až po výsledné placky nebo spíš bochánky. A samozřejmě je zase sníme.
Činnosti a metody: Práce formou dílny s co nejmenšími zásahy lektora.
Průřezové téma: Environmentální výchova.
Tematický okruh: Vztah člověka k prostředí.
Kompetence: Pracovní (žák pracuje podle návodu, dodržuje bezpečnostní předpisy).
Cena: 120 Kč/žák (min. 600 Kč)
Místo: část uvnitř, část venku (jen Pardubice)
Čas: 8.30 –11.30 nebo odpoledne dle dohody
Pozn.: program trvá 3 hodiny, doporučujeme si vzít „zašpinitelné“ oblečení
JAK VYLEPŠIT DŮM
Vzdělávací cíl: Seznámit se s problematikou úspor energie při provozu rodinného domku, pochopit klady a zápory nízkoenergetických a pasivních domů.
Obsah: V simulační hře se žáci pokusí vylepšit rodinný domek nejen podle ekonomických ale
i podle ekologických hledisek. Vysvětlíme si pojmy: nízkoenergetické a pasivní domy.
Činnosti a metody: Simulační hra.
Průřezové téma: Environmentální výchova.
Tematický okruh: Lidské aktivity a problémy životního prostředí.
Kompetence: Kompetence k řešení problémů (žák pomocí logických postupů a srovnáváním
možností řeší komplikovaný problém), sociální a personální (žák spolupracuje, přijímá v kolektivu
odpovídající roli).
Cena: 100 Kč/žák (min. 600 Kč)
Místo: uvnitř
Čas: 8.30 –11.30 nebo odpoledne dle dohody
Pozn.: program trvá 3 hodiny
PROGRAMY EV V OUCMANICÍCH
- Bez práce nejsou koláče
- Vodohospodáři
- Divočina za humny
- Hospodářský den
- Hospodářská zvířata
- Rybník
- Hry na vsi
- Živá a mrtvá voda
- Ovčí vlna
- Šťastné zvíře?
- Voda
Více informací najdete na stránkách Ekocentra Oucmanice -
ZDE v sekcích Celodenní a Krátkobobé programy.