Programy EV
AFRICKÁ VESNICE
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák je formou hry seznámen s kritickou ekonomickou a sociální situací v nejchudších částech světa, chápe význam humanitární pomoci a pokud může, chce pomoci.
Obsah: Hra simuluje život chudé zemědělské africké vesnice rok po roce se všemi typickými problémy: hladem, suchem a neúrodou, ozbrojenými konflikty a řadou zdravotních rizik. Pochopíme, že přežití závisí nejen na našich vlastních schopnostech, ale i na vnějších podmínkách. Jednou z nich je i humanitární pomoc bohatých zemi, tedy i ČR.
Činnosti a metody: Jednoduchá a zábavná simulační hra, diskusní aktivity.
BYLINKY
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna, za hezkého počasí venku (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák má přehled o významu a chutích nejběžnějších bylinek, dokáže a chce připravit bylinkový čaj jako podpůrný prostředek v případě běžné nemoci .
Obsah: V programu si zkusíme nejběžnější léčivé bylinky očichat, ochutnat a poznat, dozvíme se, k čemu se používají, navštívíme bylinkovou čajovnu a nakonec si vyrobíme jednoduché bylinkové mýdlo.
Činnosti a metody: Ochutnávka bylinek, diskuse na téma význam bylinek.
CO ŽIJE V ZEMI
Cena: 70 Kč/žák
Místo: část vevnitř, část venku
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Pozn.: pouze v teplých měsících
Vzdělávací cíl: Žák chápe důležitost biodiverzity a je motivoán, aby se zajímal i o tvory nepopulární a aby je chránil.
Obsah: Ve skupinách se v souladu s principem neubližování vydáme na lov půdních bezobratlých tvorů a pokusíme se zmapovat jejich výskyt v areálu. Budeme je pozorovat, poznávat a zkusíme je i nakreslit. Především jim nesmíme ublížit a po lovu je musíme vrátit zpět do přírody.
Činnosti a metody: Přímé pozorování, práce se speciálními pomůckami, prezentace vlastních výtvorů, princip neubližování.
DALEKÁ CESTA ZA DOMOVEM
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák ví, že dívoká zvířata migrují, chápe proč, zná překážky na jejich cestě a má motivaci pomoci tam, kde to pro jeho věkovou kategorii jde.
Obsah: Na příkladu několika divokých divokých zvířat si ukážeme, jak těžké a nebezpečné je pro ně dostat se na nové pastviny nebo loviště. Pokusíme se ve formě deskové hry převzít kontrolu nad některými z nich a provést je krajinou plnou silnic, dálnic a jiných překážek vysněnému cíli.
Činnosti a metody: Příprava a formování krajiny, simulace migrací zvířat v krajině, , hraní rolí a dramatická výchova, diskuze na dané téma.
DOMÁCÍ ZVÍŘÁTKA
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna se živými zvířaty (pouze Pardubice)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák chápe různorodé požadavky běžných domácích mazlíčků, dokáže s většinou z nich bezpečně zacházet. Cítí potřebu se o svém vlastním mazlíčkovi dozvědět co nejvíce.
Obsah: V naší učebně se zvířaty se podíváme nejprve na to, jací naši mazlíčci opravdu jsou. Zjistíme, co potřebují a naučíme se správně je uchopit, držet a manipulovat s nimi. Budeme se podílet na jejich zaopatřování (doplnění vody a pochutin) a samozřejmě si je (pokud budeme chtít) pohladíme a pochováme.
Činnosti a metody: Přímý kontakt se zvířetem, pozorování potřeb zvířat.
EKOLOGICKÁ STOPA
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze 7.- 9. ročník
Vzdělávací cíl: Žák chápe pojem Ekologická stopa, zná svůj podíl na problémech životního prostředí. Je motivován vyhnout se přehnaně konzumnímu způsobu života.
Obsah: Ekologická stopa je číslo ukazující, jak moc zdrojů používáme a jestli si to můžeme dovolit. Ačkoliv jde o složitý pojem, pokusíme se ho pochopit, jak lze tento indikátor udržitelnosti životního stylu ovlivnit. Zmíníme se o přelidnění, reklamě a dalších souvisejících tématech.
Činnosti a metody: Jednoduchá simulační hra, hraní rolí, týmová práce a diskusní aktivity.
FISH BANK´S, LTD.
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák chápe nutnost spolupráce a komunikace při využívání přírodních zdrojů. Chápe pojem udržitelný způsob života.
Obsah: Simulační hra zabývající se neuváženým lovem ryb v pobřežních vodách. Jako rybářské společnosti se budeme snažit o co největší finanční zisk, bez domluvy a stanovení maximální hranice výlovu však nevyhnutelně dojde k nevratným a katastrofálním změnám…
Činnosti a metody: Simulace založená na využití komplexního počítačového modelu, diskuse.
JAK PŘEŽÍT ZMĚNU KLIMATU
CENA: 70 Kč/žák
MÍSTO: část uvnitř, část venku
ČAS: 8:30 – 10:00 nebo 10:15 – 11:45 nebo odpoledne dle dohody
VZDĚLÁVACÍ CÍL: Získat inspiraci a několik praktických nápadů jak osobně pomoci s problémem klimatických změn.
OBSAH: Program je kaleidoskopem nápadů, rad a návodů, jak v rodinném prostředí pomoci bojovat se změnami klimatu, ať už půjde o šetření, podporu zeleně ve městě nebo „jenom“ o podporu optimismu a pocitu, že každý může pomoci.
ČINNOSTI A METODY: Návody, práce s přírodním materiálem, diskusní aktivity.
JAK VYLEPŠIT DŮM
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák má základní přehled o technologiích umožňujících uspořit energie a vodu při provozu domu, zná pojmy „nízkoenergetický“ a „pasívní“ dům. Chápe pozitiva takových technologií a je motivován je využít, až přijde správný čas.
Obsah: V simulační hře se skupiny žáků pokusí vylepšit rodinný domek nejen podle ekonomických ale i podle ekologických hledisek. Bude to ale dřina nejen psychická, ale i fyzická.
Činnosti a metody: Simulační hra, prvky tělesné výchovy.
JEDEN ZA VŠECHNY
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák chápe nezbytnost spolupráce a důvěry v ostatní při většině lidských činností.
Obsah: Teambuilding pro posílení schopnosti spolupracovat. Série drobných a lehce navazujících aktivit pohybových a diskusních, po kterých samozřejmě k zásadním změnám nedojde, ale pomohou nově utvořeným kolektivům.
Činnosti a metody: Kooperativní hry, diskuse, hraní rolí.
KLIMATICKÁ ETIKA
CENA: 70 Kč/žák
MÍSTO: učebna, za hezkého počasí venku
ČAS: 8:30 – 10:00 nebo 10:15 – 11:45 nebo odpoledne dle dohody
VZDĚLÁVACÍ CÍL: Žák se orientuje v možnostech médií, jak deformovat informace o klimatických změnách, a dokáže takové informace odhalit. Cítí potřebu si informace ověřovat z několika zdrojů.
OBSAH: V tomto programu se staneme novináři, vědci, lektory apod. a budeme překrucovat informace proto, abychom se podobnému překrucování v realitě snáze ubránili a dokázali odhalit pravdu. Například tu o klimatických změnách.
ČINNOSTI A METODY: Hraní rolí, diskusní aktivity, dramatická výchova.
KRIZOVÝ PLÁN
CENA: 70 Kč/žák
MÍSTO: učebna
ČAS: 8:30 – 10:00 nebo 10:15 – 11:45 nebo odpoledne dle dohody
VZDĚLÁVACÍ CÍL: Žák chápe vliv lidské činnosti na změny klimatu, zná roli jednotlivce v problematice a orientuje se v základních možnostech a opatřeních zmírňujících vliv klimatických změn.
OBSAH: Jádro programu tvoří simulační hra, která žáky postaví do role správce části krajiny podobné té kolem nás. Jejich cílem bude krajinu kultivovat a vylepšovat navzdory různým přicházejícím krizím, mezi které patří i ty související s klimatickými změnami.
ČINNOSTI A METODY: Simulační hra, skupinová práce a kompromisní řešení situací.
LESY V OHROŽENÍ
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, JEN PRO 6.-7. ROČNÍK
Vzdělávací cíl: Žák zná význam lesů. Chápe jejich ohrožení a souvislost mezi lidskou činností a poškozováním lesů. Chová se v lese tak, aby nebyl překážkou a vetřelcem, ale nenápadným pozorovatelem.
Obsah: Seznámíme se s vlivy neživé a živé přírody a hlavně člověka na fungování lesů a jejich úbytek. Ve třech nenáročných bitvách s nepřáteli lesů budeme usilovat o zachování námi vytvořeného kontrolního modelu lesa.
Činnosti a metody: Kooperativní hry, dramatická výchova, pohybové aktivity, diskuse.
MIKROSVĚT
Cena: 70 Kč/žák
Místo: část učebna, část venku
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Pozn.: pouze v teplých měsících
Vzdělávací cíl: Žák objevuje svět kolem sebe z nové perspektivy. Mění se jeho vztah k přírodě.
Obsah: Program si klade za cíl podívat se na okolní svět zblízka a objevit jeho krásy nebo alespoň zajímavosti. Pomocí USB mikroskopů budem pozorovat nasbírané vzorky a skoro jistě objevíme něco nového a ohromujícího. Nejlepší objevy si promítneme na plátno a pošleme Vám je na emailovou adresu.
Činnosti a metody: Pozorování, smyslové vnímání, samostatná i skupinová práce se speciálními pomůckami.
NÁKUPY S ROZUMEM
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák chápe důležitost předcházení vzniku odpadů nakupováním minimálně zabalených výrobků, má snahu právě tak jednat.
Obsah: Zamyslíme se nad jiným způsobem nakládání s odpady, než je třídění a recyklace – nad předcházením vzniku odpadů především při nákupech. Zahrajeme si jednu matematicko – výtvarnou hru a pochopíme heslo „Obal prodává“.
PAPÍR
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák umí vyrobit ruční recyklovaný papír, chápe ale rozdíly mezi takovou výrobou a průmyslovým zpracováním recyklovaného papíru. Chce šetřit papír.
Obsah: Recyklaci papíru si nemusíme dlouze představovat, přesto neuškodí uvést si vše do souvislostí a zkusit si takový papír vyrobit primitivní metodou doma. Co si vyrobíme, to si také odneseme domů.
Činnosti a metody: Samostatná práce formou dílny s minimálním zasahováním lektora.
PEČENÍ V PECI
Cena: 70 Kč/žák
Místo: část v učebně a část venku - pouze Pardubice
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák si vyzkouší a pochopí náročnost přípravy potravin v souvislostech. Je motivováno k šetření potravinami.
Obsah: Relaxační program, ve kterém se naučíme přežít s trochou mouky, vody a pecí okopírovanou z rumunských hor konce minuléhostoletí. Nestihneme chléb, ale placky ano a také si je sníme.
Činnosti a metody: Samostatná práce (výroba těsta, placky a pečení), učení nápodobou.
PEČENÍ V PECI II
Cena: 120 Kč/žák
Místo: část uvnitř, část venku (jen Pardubice)
Čas: 8.30 –11.30 nebo odpoledne dle dohody
Pozn.: program trvá 3 hodiny, doporučujeme si vzít „zašpinitelné“ oblečení
Vzdělávací cíl: Žák je seznámen s průběhem výroby potravin, v tomto případě chleba. Vyzkouší si jednotlivé kroky technologie zpracování obilí (mlácení, mletí, příprava těsta, topení v replice historické pece, pečení). Ochutná výsledný výrobek a pozná množství práce k jeho vzniku potřebné. Má snahu omezit plýtvání potravinami.
Obsah: Na rozdíl od kratší verze programu, tady zkusíme všechno. Od mlácení obilí a mletí mouky, přes topení v peci až po výsledné placky nebo spíš bochánky. A samozřejmě je zase sníme.
Činnosti a metody: Práce formou dílny s co nejmenšími zásahy lektora.
POVODNĚ
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák chápe podíl lidské činnosti na škodách způsobených povodněmi. Ví, které krajinné prvky fungují jako štít proti povodním a naopak.
Obsah: Posledních několik let naši republiku sužují povodně, mnoho lidí je každoročně zraněno nebo přichází o majetek nebo střechu nad hlavou. My se zamyslíme nad příčinami povodní a povodněmi způsobených škod. a zkusíme navrhnout vodohospodářský systém tak, aby k nim nedošlo a pokud k nim dojde, staneme se dobrovolnými zachránci nebo pomocníky při nápravě škod.
Činnosti a metody: Dramatická výchova, kooperativní hry, brainstorming a diskuse.
STARÉ KAMARÁDY NEHODÍME DO SMETÍ
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Pozn: Na tento program je nutné, aby si žáci přinesli staré triko ideálně bez potisku nebo jen s malou potištěnou plochou.
Vzdělávací cíl: Žák chápe, že textilní průmysl zásadně přispívá k hrozbě klimatických změn a má motivaci nenechat se zatáhnout do zbytečné spotřeby oblečení.
Obsah: Podíváme se na spotřebu oblečení jako na jeden z faktorů ovlivňujících zrychlení klimatických změn na naší planetě. Seznámíme se s myšlenkami Slow fashion a v jejím duchu oprášíme odložené oblečení, naplánujeme SWAP nebo bleší trh a pomoci techniky tupování akrylovými barvami přes papírovou šablonu si znovu oživíme staré, okoukané a nezajímavé triko.
Činnosti a metody: Hraní rolí, diskusní aktivity, výtvarná technika tupování.
SUCHO
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák vnímá změny v krajině a v počasí za poslední roky a chápe, jakou zodpovědnost za tento stav mají lidé. Ví, jak může pomoci sám a pomáhá.
Obsah: Hrozba sucha je realita, kterou leckdo přehlíží. Po tomto programu (ve kterém se žáci stanou vědci na konferenci o suchu, developery nebo úředníky zodpovědnými za ráz krajiny a nakonec lidmi, kteří trpí suchem) se bude žákům přehlížet mnohem hůř. Možná se dokonce zapojí do realizace některých vhodných opatření.
Činnosti a metody: Hraní rolí a kooperativní aktivity, simulace postupu sucha, dramatická výchova.
TKANÍ TROCHU JINAK
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák chápe pojmy „předení“ a „tkaní“ v souvislostech s výrobou oblečení. Dokáže tkát na destičkách i tkalcovském stavu. Je motivován k šetření, návštěvě blešího trhu, swapu apod.
Obsah: Vyzkoušíme si tradiční tkaní na velkém stavu a jiné techniky. Lehce se dotkneme i předení na vřetánkách a kolovrátku. Téměř vše, co si vyrobíme, si také odneseme.
Činnosti a metody: Učení se nápodobou, práce s replikou historického tkalcovského stavu..
TŘÍDĚNÍ POD LUPOU
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák kriticky hodnotí různé způsoby nakládání s odpady, je schopen sledovat vývoj v této oblasti. Chápe zvláštnosti třídění v různých regionech.
Obsah: Zpátky ke kořenům osvěty o třídění odpadů se vrací tento program. Co a jak se třídí, co se ze získaných materiálů dá reálně získat, jaké podmínky a omezení má třídění a následná recyklace – na tyto otázky se zkusíme zaměřit a zodpovědět si je.
Činnosti a metody: Samostatná práce s textem, třídění reálných (čistých) odpadků, diskuse a kooperace při řešení problému.
VLNA
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák chápe pracnost zpracování ovčí vlny, zvládá jednu z technik – mokré filcování vlny.
Obsah: Vyrobíme si míček z ovčí vlny s barevným překvapením uvnitř, které stojí za to.. Povíme si, k čemu se filcování používalo dříve a ukážeme si i jiný způsob zpracování vlny – předení.
Činnosti a metody: Práce s ovčí vlnou a mýdlem, rozvoj výtvarného cítění a fantazie.
VYCHÁZKA DO BUBENÍKOVÝCH SADŮ
Cena: 70 Kč/žák
Místo: začátek u fontány v Bubeníkových sadech, celý program probíhá tamtéž (pouze Pardubice)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze v teplých měsících
Vzdělávací cíl: Žák chápe důležitost zeleně ve městě, obzvlášť v souvislosti s klimatickými změnami a hrozbou sucha.
Obsah: Bubeníkovy sady – to je jeden z parků v Pardubicích. Kromě poněkud kontroverzní fontány je zde i mnoho neobvyklých a dokonce exotických druhů dřevin. Právě na ně se podíváme zblízka i zdálky, budeme je hledat, pozorovat a měřit. Staneme se tak téměř experty mezi lidmi, kteří projdou kolem a netuší, jak krásný ten park právě díky stromům je.
Činnosti a metody: Přímé pozorování, měření, kooperativní hry, práce ve skupinách.
VÝROBA SVÍČEK
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna, částečně venku
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák ví, čím se dříve svítilo a umí vyrobit svíčku tradiční technologií máčení a odlévání do hliněných formiček.
Obsah: Zkusíme si vyrobit parafínové svíčky odléváním do formiček a tradiční metodou máčení. Svíčky lze vyrobit také ze zbytků parafínu nebo včelího vosku, ozdobit a dotvarovat.
Činnosti a metody: Práce s cihlářskou hlínou, experimenty.
ZDRAVÍ NA TALÍŘI
Cena: 80 Kč/žák
Místo: učebna
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, program se může protáhnout
Vzdělávací cíl: Žák chápe pojem zdravá výživa, biopotraviny. Ví, co jsou sezónně dostupné potraviny a odkud pocházejí ty ostatní. Dokáže připravit několik zdravých pokrmů.
Obsah: Popovídáme si o tom, co je a co není zdravá výživa. Staneme se kuchařskými učni, kteří připravují raut pro své rodiče a potom těmi rodiči. Činnosti a metody: Učení nápodobou, prezentace výsledků a ochutnávka, diskuse, hledání souvislostí.
ZELENÁ POUŠŤ
Cena: 70 Kč/žák
Místo: učebna (V)
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody
Vzdělávací cíl: Žák chápe svoji zodpovědnost za ničení původních ekosystémů v Indonésii a jinde na světě. Ví, jakým výrobkům se při nakupování vyhnout, aby se na tom podílel co nejméně.
Obsah: Palmový olej je dnes běžně používaný potravinový olej. Je levný a snadno dostupný a palmy, jež ho produkují, rychle rostou. Málokdo však ví, že masivní pěstování nepůvodních palem především v Indonésii, má za následek zničení tamního ekosystému. Do 10ti let povede k zániku až 98 procent deštných lesů a velmi ohrozí např. další přežití orangutanů a jiných živočichů. O tom i o možnostech nápravy pojednává tento program.
Činnosti a metody: Simulační hra lehce podobná hře „Monopoly“, dramatická výchova a hraní rolí, diskuze.
ZELENÝ ŠTÍT
CENA: 70 Kč/žák
MÍSTO: Začátek u fontány v Bubeníkových sadech, celý program probíhá tamtéž (pouze Pardubice), pouze v teplých měsících.
ČAS:8:30 – 10:00 nebo 10:15 – 11:45 nebo odpoledne dle dohody
VZDĚLÁVACÍ CÍL: Žák chápe význam zeleně jako opatření proti nastupujícím klimatickým změnám, je motivován zeleň aktivně chránit.
OBSAH: Program zaměřený na zeleň ve městech a její pozitivní vliv nejen na tvorbu mikroklimatu. Žáci budou v Bubeníkových sadech zjišťovat mnoho údajů o stromech a keřích, jako např. listovou plochu, produkci O2 a CO2, hospodaření s vodou, apod., aby se nakonec dopracovali ke zjištění, že zeleň ve městech je náš přirozený štít před klimatickými změnami, a že se můžeme a hlavně musíme chránit navzájem.
ČINNOSTI A METODY: Samostatná práce v týmech, speciální pomůcky, diskusní aktivity
ŽIVOT VE VODĚ
Cena: 70 Kč/žák
Místo: uvnitř i venku
Čas: 8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze v teplých měsících
Vzdělávací cíl: Žák se seznámí s bezobratlými vodními živočichy, zbavuje se iracionálních strachů z nich a chápe jejich význam pro ekosystém.
Obsah: Seznámíme se s vodou jako s domovem stovek rozmanitých druhů živočichů i rostlin. Jako vědecká skupina se s řadou pomůcek vydáme k jezírku a budeme se snažit zmapovat faunu v něm žijící. Budeme poznávat, kreslit, pozorovat a nakonec vše živé pustíme zpět do vody.
Činnosti a metody: Pozorování, práce se speciálními pomůckami a klíčem k určování vodních živočichů, důraz na neubližování.