Obchůdek s pomůckami Objednané programy

Objednací podmínky pro 1. stupeň ZŠ

Nabídka na školní rok 2024 - 2025

KONTAKTY OBJEDNÁVEK - objednavky@paleta.cz a 733 644 352 - po 13. hodině 

Věnujte prosím pozornost objednacím podmínkám, také prosím dodržujte začátky programů a počty dětí na programech. (V) za místem konání znamená, že s tímto programem můžeme dojet k Vám. Na programy prováděné mimo naše prostory je příplatek 10 Kč na dítě + cestovné lektora (autem 8Kč/km). Minimálně den před konáním programu si na této stránce ověřte, zda souhlasí datum, čas a téma objednaného programu. Děkujeme. 

Zde je odkaz ke stažení nového ceníku na následující školní rok - CENÍK

Programy 1. stupeň ZŠ

AFRICKÁ VESNICE

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze pro 3.-5.třídu

Vzdělávací cíl: Žák je formou hry seznámen s kritickou ekonomickou a sociální situací v nejchudších částech světa, chápe význam humanitární pomoci a chce pomoci.

Obsah: Tato v podstatě desková simulační hra ukazuje život chudé africké zemědělské vesnice. Pokusíme se své vesnice ochránit před hladem, nemocemi a jinými problémy a zajistit pro své lidi dostatek. I přes veškerou snahu se může stát, že budeme odkázáni na pomoc bohatších zemí, tedy i České republiky.

Činnosti a metody: Jednoduchá a zábavná simulační hra, diskusní aktivity.

 

BYLINKY

Cena:   70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Vzdělávací cíl: Dítě ví, že existují i dobré bylinkové čaje, v případě nemoci se jim nebude bránit.

Obsah: V programu si zkusíme nejběžnější léčivé bylinky očichat, ochutnat a poznat a také se dozvíme, k čemu se používají. V malé čajovně okusíme vlastní bylinkovou směs  a nakonec si vyrobíme jednoduché bylinkové mýdlo.

Činnosti a metody: Ochutnávka bylinek, diskuse na téma význam bylinek, relaxace.

 

CO ŽIJE V ZEMI

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   část uvnitř, část venku

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

 Pozn.:   pouze v teplých měsících

Vzdělávací cíl: Dítě přichází na to, že mnoho tvorů, kterých se dříve bálo nebo štítilo, ho spíš zajímá. Zná jejich místo v přírodě a chrání je.   

Obsah: Staneme se vědci a podle vědeckého plánu budeme lovit půdní bezobratlé živočichy. Zkusíme je poznat, nakreslit a podívat se na ně trochu jinak, než jsme zvyklí. Zvolíme královnu nebo krále krásy mezi nimi a nakonec je pujdeme vypustit zpátky do přírody.

Činnosti a metody: Přímé pozorování, práce se speciálními pomůckami, prezentace vlastních výtvorů, princip neubližování.

 

DALEKÁ CESTA ZA DOMOVEM

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:     8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze pro 4.-5.třídu

Vzdělávací cíl: Žák se seznámí s vážným problémem naší přírody – překážkami v migracích živočichů, kterými jsou především komunikace. Chápe svou roli v tomto problému a v přírodě se chová ohleduplněji.

Obsah: Na příkladu několika divokých zvířecích kamarádů si ukážeme, jak těžké je pro ně dostat se na nové pastviny nebo loviště. Uvidíme, jak smrtelné nebezpečí představují dálnice a silnice a co se s tím dá dělat.

Činnosti a metody: Velká desková hra simulující tvorbu krajiny a její vliv na migraci zvířat. Hraní rolí a dramatická výchova, diskuze na dané téma.

 

DO PRAVĚKU

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   část učebna, část venku

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze v teplých měsících

Vzdělávací cíl: Žák se seznamuje se základy a vědecké práce, vidí roli člověka v historii v novém světle. Přehodnocuje pojem „pán tvorstva“.

Obsah: Staneme se na chvíli paleontology a pomocí speciálních pomůcek a vědeckých metod se vydáme na překvapující výlet do minulosti planety, budeme odkrývat kostru pravěkého tvora a pokusíme se ji prezentovat v imaginárním muzeu.

Činnosti a metody: Týmová práce, pozorování a využívání zjednodušených vědeckých postupů.

 

DOMÁCÍ ZVÍŘÁTKA

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna se živými zvířaty (jen Pardubice)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Vzdělávací cíl: Žák chápe různorodé požadavky běžných domácích mazlíčků, dokáže s většinou z nich bezpečně zacházet.

Obsah: V naší učebně se zvířaty se podíváme nejprve na to, jací naši mazlíčci opravdu jsou. Zjistíme, co potřebují a naučíme se správně je brát, správně si s nimi hrát a hlavně je správně a v tu pravou chvíli uložit do pelíšků. Trochu se o ně i postaráme, ale tak, abychom se neumazali.

Činnosti a metody: Přímý kontakt se zvířetem, tzv. hmatové pytlíky na vyzkoušení předsudků, pozorování potřeb zvířat.

 

DRÁTKOVÁNÍ

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna, (V)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Pozn.:   pouze pro 3.-5. ročník

Vzdělávací cíl: Žák získává vztah k řemeslům a obzvlášť ke drátkování, váží si svých předků a má praktickou zkušenost s drátkováním. .

Obsah: Dozvíme se něco víc o dalším starém a skoro zapomenutém řemesle a vyrobíme si drobný šperk ve tvaru stromečku. Nikdo nepřijde zkrátka a všem se dílo podaří

Činnosti a metody: Práce s drátky a kameny.

 

HRAČKY

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   část učebna, část venku

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze v teplých měsících 

Vzdělávací cíl: Žák má ve starých a zapomenutých hrách alternativu k trávení času u počítače nebo u televize.

Obsah: Většina dětí v dnešní době ví, jak se obsluhuje počítač, a mnohé tráví hraním her na něm mnoho volného času. My se seznámíme s hrami našich předků, jako byly např.: špaček, gorodky, káča a další. - s hrami, které se odehrávaly převážně v přírodě a hrály je živí lidé.

Činnosti a metody: Kooperativní a kompetitivní hry.

 

HRAJEME SI NA ZVÍŘÁTKA

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   část učebna, část venku - pouze Pardubice

Čas:      8.45–9.45 nebo 10.10–11.10

Vzdělávací cíl: Děti srovnají své (obecně lidské) schopnosti se schopnostmi a výkony zvířat. Získají ke zvířatům respekt a budou mít snahu je chránit.

Obsah: Někdy si lidé myslí, že jsme pánové a vládci přírody. V tomto programu zkusíme zjistit, jestli to je pravda. Zahrajeme si na zvířátka, budem běhat jako oni, skákat jako oni, létat jako oni, ukrývat se jako oni… Budeme skutečně ve všem lepší, než zvířátka? Program se bude odehrávat z větší části venku, sportovní oblečení se bude hodit.

Činnosti a metody: Pohybové až sportovní aktivity a hry, hraní rolí a dramatická výchova.

 

JAK TO VIDÍ NEVIDOMÍ

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze pro 3.-5. třídu

Vzdělávací cíl: Žák respektuje potřeby nevidomých nebo zrakově postižených. Ví, kdy a jak pomoci.

Obsah: Zkusíme si několik běžných činností, které nevidomí musí zvládnout včetně čtení Braillova písma. Dozvíme se o pomůckách pro nevidomé a pomocí scénky nacvičíme některé možnosti pomoci nevidomým.

Činnosti a metody: Dramatická výchova,  práce s chybou, speciální pomůcky.

 

JARO

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   část učebna, část venku

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Vzdělávací cíl: Žák chápe jaro jako důležité období obnovy přírody, získává úctu k přírodě a dokáže pojmenovat děje odehrávající se v přírodě.

Obsah: Pomocí skřítků (u menších dětí) se seznámíme s děním v jarní přírodě. Zaměříme se na první jarní bylinky, zpěv ptáků, zrození nového života, barvy a vůně a zřejmě si i zasadíme a odneseme i nějakou ryze jarní rostlinku.

Činnosti a metody: Smyslové vnímání vůní, zvuků apod., hry a dramatická výchova, relaxační techniky.

 

JE OBCHOD FÉROVÝ?

Cena:   70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:     8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze pro 4.-5. třídu

Vzdělávací cíl: Žák ví, co je Fair Trade a proč tento způsob obchodu vznikl. Podporujemyšlenku Fair Trade a ví, kde si takto označené výrobky koupit.

Obsah: Na světě je i ve 21. století mnoho lidí, jejichž pracovní podmínky jsou na úrovni otrocké práce. Vžijeme se do jejich kůže a pochopíme, že se máme dobře i když si občas stěžujeme. Pochopíme, co je Fair Trade, komu pomáhá a jak můžeme pomoct my. 

Činnosti a metody: Hraní rolí (lektor je v tomto programu trochu přísnější než obvykle), diskusní aktivity

 

JEDEN ZA VŠECHNY

Cena:    70 Kč/žák

Místo:   učebna (V)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Vzdělávací cíl: Žák chápe nezbytnost spolupráce a důvěry v ostatní při většině lidských činností.

Obsah: Zkusíme si některé kooperativní hry, založené na principu dobrovolnosti, směřující k potlačení sobeckosti a pochopení nezbytnosti spolupráce a přátelství. Vysvětlíme si jejich vztah k situacím ve skutečném životě.

Činnosti a metody: Kooperativní hry, diskuse, hraní rolí.

 

KRMÍTKA

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze listopad až únor

Vzdělávací cíl: Žáci si ve skupinách vyrobí jeden z mnoha druhů krmítek pro zpěvné ptáky (šišková, květináčová a jedno dřevěné). Ví, proč se ptákům v zimě pomáhá a chápe podzim jako období příprav na zimu.

Obsah: O ptáčcích a jiných zvířátkách na podzim a v zimě. O hladu a o tom, jak můžeme pomoci. Vyrobíme si několik různých typů krmítek ( pokud budeme šikovní, stlučeme si i jedno dřevěné). Co si vyrobíme, to si odneseme do školy..

Činnosti a metody: Práce ve skupinkách, dramatická výchova, kooperativní hry.

 

LEN

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Vzdělávací cíl: Dítě chápe náročnost zpracování lnu a přeneseně si váží oblečení.

Obsah: Po vzoru krtečka si zkusíme zpracovat len. Nalámeme ho,vyčešeme, upředeme, utkáme z něj i kus látky. Nakonec si odneseme kousek zpracovaného lnu na památku.

Činnosti a metody: Práce ve skupinách, speciální pomůcky, kooperativní činnosti.

 

LESNÍ KOUZLA

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   část učebna, část venku (jen Pardubice)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo dle dohody, v teplých měsících a pro 1.-3. třídu

Vzdělávací cíl: Žák získá povědomí o roli lesů v mytologii i v pohádkách. Chápe les nejen jako zdroj surovin pro lidi, ale i jako domov rostlin a živočichů,  kteří jsou tam doma. Chová se v lese ohleduplně.

Obsah: Pomocí pohádky se dostaneme do minulosti, kdy lidé věřili na spoustu kouzelných bytostí. Mnoho jich sídlilo v lesích, využívaly ho nebo třeba i bránily před vetřelci. Pohádka bude krátká a až skončí,  zažijeme  jedno velmi zvláštní setkání právě s jednou takovou bytostí.

Činnosti a metody: Dramatická výchova, tvůrčí výtvarná činnost, kooperativní aktivity.

 

LESY V OHROŽENÍ

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze pro 3.-5. třídu

Vzdělávací cíl: Žák zná význam lesů. Chápe souvislost mezi lidskou činností a poškozováním lesů. Má k lesům vztah a chrání je.

Obsah: Seznámíme se s vlivy neživé a živé přírody a hlavně člověka na fungování lesů. Ve třech bitvách s nepřáteli lesa budeme usilovat o přežití modelového lesa.

Činnosti a metody: Kooperativní hry, dramatická výchova, diskuse. 

 

MEZI STROMY

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze pro 3.-5. třídu

Vzdělávací cíl: Cílem programu je naučit děti poznávat několik základních stromů a pochopit význam stromů pro nás a pro život na Zemi.

Obsah: Program o stromech, ve kterém se zaměříme nejenom na dřeviny v našem areálu. Naučíme se je poznávat, zkusíme je i vědecky zkoumat a možná nakonec těmto mlčenlivým sousedům poděkujeme, protože toho pro nás dělají mnoho.

Činnosti a metody: Badatelská výuka, samostatná práce skupin, prezentace a práce s klíčem.

 

MIKROSVĚT

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   část učebna, část venku

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze v teplých měsících

Vzdělávací cíl: Žák objevuje svět kolem sebe z nové perspektivy. Mění se jeho vztah k přírodě.

Obsah: Program si klade za cíl podívat se na okolní svět pořádně zblízka a objevit jeho krásy. Nejprve si v našem areálu nasbíráme vzorky (rostlinné, živočišné i neživé) a pomocí digitálních mikroskopů si je budeme prohlížet. Nejzdařilejší „úlovky“ promítneme na plátno.

Činnosti a metody: Pozorování, smyslové vnímání, samostatná i skupinová práce se speciálními pomůckami.

 

MRAVENIŠTĚ

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo dle dohody, pouze pro 1.-3. třídu

Vzdělávací cíl: Dítě zná základní fakta o mravencích, chápe jejich význam a chrání je.

Obsah: Přestože všichni známe Ferdu mravence, málokdo ví, jak to chodí v mraveništi doopravdy. Na chvíli se staneme mravenci, vyzkoušíme si 5 mravenčích povolání  a v závěrečné zkoušce, pokud to bude nutné, budeme o svoje mraveniště bojovat třeba i proti mnohem silnějšímu nepříteli.

Činnosti a metody: Dramatická výchova, jednoduché kooperativní hry s rolemi.

 

NÁKUPY S ROZUMEM

Cena:   70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:     8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze pro 3.-5. třídu

Vzdělávací cíl: Žák chápe důležitost předcházení vzniku odpadů nakupováním minimálně zabalených výrobků.

Obsah:  Zamyslíme se nad jiným způsobem nakládání s odpady, než je třídění a recyklace – nad předcházením vzniku odpadů především při nákupech. Zahrajeme si jednu matematicko – výtvarnou hru a pochopíme heslo „Obal prodává“.

Činnosti a metody: Hry s rolemi, diskuse, dramatická výchova.

 

ODPADY

Cena:   70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:     8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze pro 1. třídu

Vzdělávací cíl: Žák chápe princip recyklace a důležitost omezení vzniku odpadu. Dokáže třídit běžné druhy domovního odpadu a ví, co se z nich vyrobí.

Obsah: Pomocí pohádky se dostaneme do situace, kdy budeme muset vyřešit problém zcela nepohádkový - rostoucí množství odpadů v námi vytvořeném lese. Možným řešením pak bude třídění. Ukážeme si, jak se třídí nejběžnější domovní odpad, prohlédneme si také výrobky z recyklovaných odpadků.

Činnosti a metody: Dramatická výchova, samostatné řešení problému, diskuse.

 

PAPÍR

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Vzdělávací cíl: Žák chápe důležitost a princip recyklace papíru. Umí v domácích podmínkách takový papír vyrobit. Šetří papírem.

Obsah: Dozvíme se něco víc o recyklování starého papíru a všichni si vyzkoušíme recyklovaný papír vyrobit ze starých novin. Svůj výrobek  si odneseme domů.

Činnosti a metody: Samostatná práce formou dílny.

 

PAVOUCI

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Vzdělávací cíl: Žák zná život běžných pavouků, zbavuje se většiny předsudků s nimi spojených. Pokud má přesto fobii, respektuje je.

Obsah: Říká se, že jsou oškliví, děsiví, nebezpeční a jsou všude kolem nás. Zkusíme si předsudky spojované s pavouky vysvětlit a vyvrátit, zahrajeme si na pavouky a snad se nám podaří vylíčit tyto pozoruhodné a potřebné tvory v jiném a lepším světle.

Činnosti a metody: Dramatická výchova, jednoduché kooperativní hry, hry s rolemi.

 

PEČENÍ V PECI

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   část v učebně a část venku - pouze Pardubice

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Vzdělávací cíl: Dítě si vyzkouší a pochopí náročnost přípravy potravin v souvislostech. Je motivováno k šetření potravinami.

Obsah: Připravíme si vlastní jednoduché těsto, vyrobíme z něj placky a ty upečeme v replice historické venkovní pece. Placky si můžeme i sníst.

Činnosti a metody: Samostatná práce (výroba těsta, placky a pečení), učení nápodobou.

 

PEČENÍ V PECI II

Cena:    120 Kč/žák 

Místo:   část uvnitř, část venku (jen Pardubice)

Čas:      8.30 –11.30 nebo odpoledne dle dohody

Pozn.:   program trvá 3 hodiny, doporučujeme si vzít „zašpinitelné“ oblečení

Vzdělávací cíl: Žák je seznámen s průběhem výroby potravin, v tomto případě jednoduché kynuté pečivo. Vyzkouší si jednotlivé kroky technologie zpracování obilí (mlácení, mletí, příprava těsta, topení v replice historické pece, pečení). Ochutná výsledný výrobek a pozná množství práce k jeho vzniku potřebné. Má snahu omezit plýtvání potravinami.

Obsah: Na rozdíl od kratší verze programu, tady zkusíme všechno. Od mlácení obilí a mletí mouky, přes topení v peci až po výsledné placky nebo spíš kynuté  bochánky. A samozřejmě je zase sníme.

Činnosti a metody:Samostatná Práce formou dílny s co nejmenšími zásahy lektora.

 

PODZIM

Cena:   70 Kč/žák 

Místo:   část učebna, část venku

 Čas:     8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Vzdělávací cíl: Žák vnímá podzim z jeho lepších stránek, ale je si vědom i méně populárních změn a chápe jejich význam. ochutná brambory připravené v popelu.

Obsah: Zaměříme se na změny, ke kterým na podzim dochází v přírodě. Najdeme všechny stopy podzimu, které budeme schopni najít, ochutnáme Babiččin podzimní čaj a pochutnáme si na v popelu pečených bramborách.

Činnosti a metody: Pozorování přírody, dramatická výchova a hraní rolí, kooperativní aktivity, ochutnávky podzimních specialit.

 

PŘÍPAD KOMPOST

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze v teplých měsících 

Vzdělávací cíl: Dítě chápe význam kompostu a pokud to lze, používá ho.

Obsah: Staneme se detektivy, kteří musí vyřešit zapeklitý případ. Dědovi Bručounovi se z kompostu ztratilo několik „pokladů“ a tak nezbývá, než se zamyslet, udělat rekonstrukci a třeba se i trochu ušpinit při hledání pravdy. A pravdu najdeme právě v kompostu.

Činnosti a metody: kooperativní hry a dramatická výchova, pozorování a zkoumání, diskuse.

 

ROBINSONI

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   většina programu venku

Čas:      pouze 10.15–12.15 nebo odpoledne dle dohody, pouze v teplých měsících

Vzdělávací cíl: Žák se umí rozhodnout v kritických situacích, chápe nezbytnost spolupráce, dokáže např. postavit stan, rozdělat oheň, připravit bylinkový čaj.

Obsah: Staneme se trosečníky na téměř pustém ostrově. Zkusíme poslat vzkaz v lahvi, postarat se o vodu, jídlo a přežití celé skupiny. Nakonec si zapálíme oheň a uvaříme si bylinkový čaj.

Činnosti a metody: Kooperativní hry propojené příběhem, dramatická výchova.

 

SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   část učebna, část venku

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze v teplých měsících

Vzdělávací cíl: Dítě získá bližší vztah k přírodě a to skrze použití všech smyslů.

Obsah: Děti si vyzkouší přivonět si, ochutnat, poslechnout, ohmatat a prohlédnout přírodu trochu jinak, než jsou zvyklí. Použijí přo tom několik obyčejných i docela speciálních pomůcek.

Činnosti a metody: Pozorování, kooperativní aktivity, zaměření se na pocity, relaxace.

 

SUCHO

Cena:    60 Kč/žák (min. platba 600Kč)

Místo:   učebna (V)

Čas:     8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze pro 3.-5. třídu

Vzdělávací cíl: Žák vnímá negativní změny v krajině a v počasí za poslední roky a chápe, jakou zodpovědnost za tento stav mají lidé. Ví, jak může pomoci a pomáhá.

Obsah: Dlouhodobé předpovědi v souvislosti s klimatickými změnami zmiňují možnost, že bude mnohem větší sucho než v minulých desetiletích. Co to znamená pro lidi, pro zvířata a pro rostliny? Změní se náš život k lepšímu nebo k horšímu? A pokud by se měl změnit k horšímu, jak proti suchu bojovat? Nejprve se něco o suchu naučíme, abychom to v roli zodpovědných lidí mohli ovlivnit.

Činnosti a metody: Hraní rolí a kooperativní aktivity, simulace postupu sucha, dramatická výchova.

 

TKANÍ TROCHU JINAK

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Vzdělávací cíl: Žák chápe pojmy „předení“ a „tkaní“ v souvislostech s výrobou oblečení. Dokáže tkát na destičkách i tkalcovském stavu, váží si oblečení a zbytečně neplýtvá.

Obsah: Jednoduché techniky tkaní (a předení) pro každého, kdo je zvědavý na to,jak se v minulosti vyráběly oděvy. Máme k dispozici i repliku tkalcovského stavu, která vše ještě více usnadní.

Činnosti a metody: Učení se nápodobou, práce s tkalcovským stavem a vřetánkem.

 

TŘÍDĚNÍ ODPADŮ

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:     8.30 – 10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze pro 2.-5. třídu 

Vzdělávací cíl: Žák chápe principy hospodaření s odpady ve městě. Ví, co je třídění, recyklace a chápe svoji roli v procesu nakládání s odpady.

Obsah: V tomto programu se staneme obyvateli města v nedávné minulosti. Budeme čelit problémům s odpady (zřízení svozu odpadu, budování skládek) a snad sami přijdeme na způsob, jak svoje město udržet čisté a ještě na odpadech něco vydělat. Na závěr si v praxi vyzkoušíme, jak nám jde třídění odpadů.

Činnosti a metody: Simulační hra na město, dramatická výchova a hraní rolí, diskuze.

 

VÁNOCE

Cena:    80 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Vzdělávací cíl: Dítě si užije vánoce se všemi zvyky a obyčeji, které jsou protiváhou ke konzumem zaplněným svátkům ve společnosti.

Obsah: Popovídáme si o vánočních a adventních zvycích, ty nejběžnější si vyzkoušíme a vyrobíme si vánoční svíčku ze včelího vosku.

Činnosti a metody: Dramatická výchova, výchova prožitkem.

 

VČELY

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

 Pozn.:   děti přijdou do styku s medem a plástvemi – možná alergická reakce

Vzdělávací cíl: Žák je seznámen s životem včel medonosných, chápe jejich význam nejen pro člověka ale i pro přírodu, chrání je.

Obsah: Program ukazuje pomocí her, dramatické výchovy a názorných pomůcek život včel. Na chvíli se staneme královnou, dělnicemi a trubci, vyzkoušíme si některá včelí řemesla a ochutnáme dobrůtku ze včelí kuchyně.

Činnosti a metody: Dramatická výchova, pozorování, kooperativní aktivity.

 

VELIKONOČNÍ DÍLNY

Cena:    80 Kč/žák 

Místo:   učebna - pouze PCE

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 - Pardubice od 9.4. do 16.4. 2025

Vzdělávací cíl: Dítě si užije velikonoc se všemi zvyky, které chápe a správně provádí.

Obsah: Dílna zaměřená na velikonoční zvyky, tradice a práci s přírodním materiálem. Ozdobíme a obarvíme si vařené vajíčko (v ceně), zkusíme si uplést pomlázku na provázkovém trenažéru, ve velikonoční čajovně se dozvíme víc o Moraně, kraslicích a dalších důležitých věcech.

Činnosti a metody: Dílna formou workshopu se stanovišti, která žáci navštěvují buď s pedagogem, nebo volně

 

VLNA

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Vzdělávací cíl: Žák chápe pracnost zpracování ovčí vlny, zvládá jednu z technik – mokré filcování vlny.

Obsah: Vyrobíme si míček z ovčí vlny s barevným překvapením uvnitř, které stojí za to.. Povíme si, k čemu se filcování používalo dříve a ukážeme si i jiný způsob zpracování vlny – předení.

Činnosti a metody: Práce s ovčí vlnou a mýdlem, rozvoj výtvarného cítění a fantazie.

 

VODA

Cena:    70 Kč/žák 

Místo:   učebna (V)

Čas:     8.30 – 10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Vzdělávací cíl: Dítě chápe koloběh vody v přírodě a ví, jak snadné je vodu znečistit a jak obtížně se čistí. Váží si vody, obzvlášť pitné vody a ví, jak s ní šetřit.

Obsah: Voda je základní podmínka života nejen lidí. Zahrajeme si na koloběh vody, staneme se řekou, a rybkami v řece. V momentě, kdy se řeka znečistí, budeme opět lidmi a zachráníme, co se dá. Zkusíme vodu vyčistit a možná dojde i na jeden naprosto speciální závod.

Činnosti a metody: Pozorování a pokusy, hraní rolí a kooperativní aktivity, smyslové vnímání.

 

VYCHÁZKA DO BUBENÍKOVÝCH SADŮ

Cena:   70 Kč/žák 

Místo:   začátek u fontány v Buben. sadech, celý program probíhá tamtéž (jen Pardubice)

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo dle dohody, v teplých měsících a pro 3.-5. třídu

Vzdělávací cíl: Žák chápe důležitost zeleně ve městě, zná pojem arboretum, pozná i několik exotičtějších stromů.

Obsah: Bubeníkovy sady – to je park v Pardubicích. Málokdo si uvědomí, že skladba stromů a keřů představuje arboretum plné zajímavých dřevin, které jsou tam nejenom pro nás. V samostatných skupinách budeme tyto speciality hledat, poznávat a nakonec se jistě na park budeme dívat jinýma očima.

Činnosti a metody: Přímé pozorování, měření, kooperativní hry, práce ve skupinách.

 

VÝROBA SVÍČEK

Cena:    70 Kč/žák )

Místo:   učebna, částečně venku 

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody

Vzdělávací cíl: Žák ví, čím se dříve svítilo, a umí vyrobit svíčku tradiční technologií máčení a odlévání do hliněných formiček.

Obsah: Zkusíme si vyrobit parafínové svíčky odléváním do formiček a tradiční metodou máčení. Svíčky lze vyrobit také ze zbytků parafínu nebo včelího vosku.

Činnosti a metody: Práce s cihlářskou hlínou, experimenty. 

 

ZDRAVÍ NA TALÍŘI

Cena:   80 Kč/žák 

Místo:   učebna 

Čas:      8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze pro 3.-5. ročník

Vzdělávací cíl: Dítě chce jíst zdravě a dokáže si některázdravá jídla připravit.

Obsah: Popovídáme si o tom, co je a co není zdravá výživa. Ve skupinách si připravíme a potom zase sníme jednoduché zdravé občerstvení.

Činnosti a metody: Učení nápodobou, prezentace výsledků a ochutnávka, diskuse, hledání souvislostí.

 

ŽIVOT VE VODĚ

Cena:  70 Kč/žák 

Místo:  část učebna, část venku

Čas:    8.30–10.00 nebo 10.15–11.45 nebo odpoledne dle dohody, pouze v teplých měsících

Vzdělávací cíl: Dítě se nebojí vodních bezobratlých živočichů, spíše mu přijdou zajímaví a někteří dokonce krásní. Chápe jejich důležitost a chrání je.

Obsah: Seznámíme se s vodou jako s domovem stovek rozmanitých druhů živočichů i rostlin. Staneme se vědci a budeme je v jezírku v areálu ekocentra lovit, pozorovat a třeba i poznávat . Všechny živočichy co nejdříve samozřejmě pustíme.

Činnosti a metody: Pozorování, práce se speciálními pomůckami a klíčem k určování vodních živočichů, důraz na neubližování.